Willys öppnar Hämta-stationer i samarbete med Circle K

26 maj, 2020

Corona-pandemin har inneburit att e-handeln med mat ökar stort. Allra mest ökar ”Click & collect”, det vill säga upphämtning av matkassar i butik.

I april ökade e-handelsförsäljningen av livsmedel med 101,2 procent, enligt Dagligvaruindex. Allra mest, med 188,1 procent, ökade upphämtning av matkassar i butik, medan hemleveranser ökade med 56,8 procent.

I en färsk Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Willys, uppger 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet sedan corona-pandemin bröt ut. Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har dubblerats. Nästan 1 av 10 uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare och 30 procent uppger att anledningen till det är att de vill undvika att träffa andra människor.

Willys har sedan tidigare automatiserade Hämta-stationer i anslutning till flera av sina butiker, där kunden hämtar ut sina matkassar direkt ur kyl- och frysskåp med hjälp av en kod. Som ett led i att ge ännu fler kunder möjlighet att e-handla, öppnar Willys nu Hämta-stationer på fyra Circle K-stationer i Stockholmsområdet: Frescati, Bandhagen, Märsta och Tumba.

”Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat. Samtidigt som man hämtar sina matkassar kan man passa på att tanka, tvätta bilen eller köpa något gott att äta. Det tror vi kan underlätta i vardagspusslet”, säger Thomas Evertsson, VD på Willys.

Utdrag ur Sifo-undersökningen:

• 10 % av kunderna uppger att de handlar mer mat på nätet efter att corona-pandemin bröt ut.
• 9 % uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare även framöver.
• 30 % uppger att anledningen till att de kommer att handla på nätet oftare är att de vill undvika att träffa andra människor.
• Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet sedan corona-pandemins utbrott har ökat från 4 till 8 % . Andelen som uppger att de gör alla eller nästan alla sina matinköp via nätet har ökat från 2 till 5 %.
• 30 % uppger att de handlar mat mer sällan sedan corona-pandemin bröt ut.
• 8 % uppger att de lägger mer pengar på mat nu.
• Torrvaror, frysta varor och färska frukter och grönsaker är det som svenskarna uppger att de handlar mer av efter att corona-pandemin bröt ut.

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Willys under perioden 6-9 maj 2020. Totalt intervjuades 1230 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!