Restaurang MULL. Anders, Adam och Thess. Foto: Agnes Maltesdotter

Växtbaserat ska få fler måltidsturister att välja Sverige

15 februari, 2021

För att inspirera och göra det enkelt för matintresserade turister att hitta växtbaserade måltidsupplevelser i Sverige, har Visit Sweden initierat influencer-samarbetet ”Plant based by Sweden”.

Med Plant based by Sweden vill Sveriges marknadsföringsbolag, Visit Swedens Måltidsturismprogram, lyfta fram det svenska progressiva köket genom goda exempel på växtbaserade upplevelser, hållbart entreprenörskap och intressanta besöksmål över hela Sverige. Initiativet är ett samarbete med influencern och kokboksförfattaren Therese Elgquist, Plant based by Thess, som guidar till ställen med lokala smaker och växtbaserat på menyn. Resultatet är dels en programserie, dels en matguide på engelska.

Syftet är att dels få måltidsintresserade resenärer att välja Sverige, dels att inspirera företag som jobbar med måltidsturism att utveckla sina erbjudanden inom växtbaserat.

”Matintresserade internationella resenärer förknippar måltidsdestinationen Sverige med hållbarhet, hälsa och ett bra utbud av växtbaserad mat. Den bilden vill vi gärna förstärka och samtidigt göra det ännu lättare för resenärerna att hitta till dessa upplevelser. Det finns mycket kvar att göra för att produktion och konsumtion av mat ska vara helt hållbar och det här blir ett bidrag för att gå i den riktningen, berättar Jens Heed, som leder Måltidsturismprogrammet på Visit Sweden.

I programserien reser Thess Elgquist och fotografen Agnes Maltesdotter till åtta destinationer i Sverige, där de träffar matproducenter, kockar och entreprenörer som alla arbetar med fokus på grön mat och desserter samt dryck som passar till.

Serien omfattar följande destinationer och platser: Gotland: Lilla Bjers, Grebbestad: Catxalot, Järpen: Kolåsens fjällhotell, Malmö: Mat- och chokladstudion, Mullhyttan: Restaurang Mull/Jannelunds Gård, Småland: Rudenstams, Stockholm: Växthuset och Sundsvall: Naturaj.

Programserien började publiceras under februari på Kunskapsbanken Måltid för företagarna och på Visit Swedens YouTubekanal för resenären kort därefter. I anslutning till varje avsnitt följer även två recept, så att resenären redan nu kan uppleva svenska smaker hemifrån innan resandet kommer igång igen.

Kunskapsbanken Måltid
Guiden Plant based food guide
Plant based by Thess

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!