Anna Kälvebrand och Elin Lindqvist, Ostmakeriet på Rindö, tillsammans med moderatorn Lisa Lemke, Gustav Hemming, tillväxt, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd samt Fredrik Eriksson, kulinarisk profil för Ät!Stockholm 2021. Foto: Ät!Stockholm

Vasslesorbet från Ostmakeriet på Rindö vann Ät!Stockholm

24 november, 2021

Ostmakeriet på Rindö AB tog hem segern i årets upplaga av Ät!Stockholm, som är en tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror utvecklade och producerade i Stockholms län.

Ät!Stockholm arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust. När årets upplaga av tävlingen avgjordes i Södertälje den 23 november stod Vasslesorbet från Ostmakeriet på Rindö som segrare.Ostmakeriet på Rindö ystar ett tiotal ostar, som resulterar i stora mängder vassle. För att ta vara på biprodukten från osttillverkningen har företaget utvecklat en Vasslesorbet, som övertygade juryn.

Juryns motivering:
”Här får en underutnyttjad råvara nytt liv och ett älskat livsmedel en rejäl uppfräschning. Med goda samarbeten och nyskapande gastronomi visar producenterna vägen mot framtidens mat. Ett recept för andra att skapa sina varianter av och med potential att slå stort. En läskande innovation med härlig textur som ger mersmak!”

På andra plats kom Temp:ish Your Style Naturell Helbit från Green Kitchen Roslagen AB, en ekologisk, sojafri och glutenfri proteinkälla av svenskodlade, Krav-märkta och fermenterade matlupinbönor.

Juryns motivering:
”God smörig doft och bra tuggmotstånd gör att den här produkten sticker ut mot konkurrenterna – juryns smaklökar hurrade! Att den dessutom har bra näringsprofil och är baserad på svenska baljväxter gör detta till en het kandidat i proteinskiftet. Extra plus för en kvävefixerande blommande gröda i växtföljden.”

Tredje pris gick till Fryspizza från Varma Sverige, som driver en vegetarisk och ekologisk restaurang i Järna. När gästerna uteblev under pandemin togs en ny produkt fram för att ta vara på maten – en fryspizza med ingredienser från restaurangens buffé. Varma Sverige vann även Publikens Pris med 30 procent av rösterna i en digital omröstning.

Juryns motivering:
”Storsäljande skräpmat får ny kostym! En svensk tolkning av en klassiker med stor marknadspotential som med sin innovativa topping kan stötta lokala marknader. Det här är företaget med stort hjärta som genom sitt arbete bidrar till mer inkludering, ett hållbarare samhälle och nu även betydligt godare snabbmat.”

Övriga produkter som deltog i tävlingen: Roslagssenap (Vitsjökrokens gård), Real Elderflower (Törst), Fermenterad Argentisk Chorizo (Frankly Foods), Icha Kombucha (Icha), Frysta måltider på räddade råvaror (Sopköket), Vildsvinskorv (The Hairy Pig), Blåbärstryshot (Norrtelje Musteri), Piadina (Stoccolma) samt KorvHen (Grannköket Korv & Sånt)

Vinnarna utsågs av tre jurygrupper med ordförandena Jacob Holmström, krögare på Gastrologik, Sara Maxence, Innovation Manager på ICA Sverige samt Anna Henning Moberg, ansvarig för projektutveckling och testköksverksamhet på Torsåker gård/Axfoundation

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!