Axfood-koncernens mål är att halvera matsvinnet till 2025 (basår 2015).

Varannan svensk har försökt minska sitt matsvinn

3 september, 2019

En majoritet av svenskarna (56 procent) anger att de aktivt har försökt minska sitt matsvinn under det senaste halvåret. Bland kvinnor är andelen två tredjedelar (66 procent). Det visar en färsk undersökning Kantar-Sifo gjort på uppdrag av Axfood.

Miljöskäl anges som den främsta orsaken till att försöka minska sitt matsvinn. Det anger 42 procent. Därefter följer ”etiska skäl” som att det är fel att slänga mat, något som 37 procent uppger. Undersökningen visar på stora skillnader mellan olika åldersgrupper. Bland äldre (56-79 år) är de etiska skälen långt viktigare än miljöhänsynen, medan personer under 35 år rankar miljöhänsyn högst.

Det vanligaste sättet som svensken minskat sitt matsvinn på är att använda resterna till en matlåda (61 procent), följt av att frysa in maten (54 procent) och genom bättre planering av matinköpen (47 procent).

Bland de 37 procent som svarar att de inte aktivt har försökt minska sitt matsvinn, anges främst argumentet att man inte kan minska sitt matsvinn mer än vad man redan gjort. Även här visar undersökningen på stora generationsskillnader. 83 procent i åldersgruppen 56-79 år anger att de redan har minskat sitt matsvinn så mycket som det går, bland dem under 35 år är andelen bara 43 procent.

Dessutom anger 46 procent att de avser att försöka minska sitt matsvinn eller minska det ytterligare under det kommande halvåret.

Axfood-koncernen totala matsvinnsandel ligger på cirka 1,5 procent. Målet är att halvera matsvinnet till 2025 (basår 2015).

”Matsvinn är ett av våra mest prioriterade områden inom hållbarhetsarbetet. Det är därför glädjande att de olika initiativ som tas inom företaget för att minska svinnet ger resultat”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Undersökningen genomfördes 14-20 augusti 2019 i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade riksrepresentativa panel. Totalt genomfördes 1051 intervjuer.

Relaterade