Urban Oasis produkter finns idag på Ica, Coop och MatHem.

Urban Oasis tar in nytt kapital och bygger MegaFarm

18 november, 2020

Urban Oasis, en svensk vertikalodlings-startup, som utvecklar nya sätt att odla och producera livsmedel, har säkrat 10,5 miljoner kronor från ett syndikat av befintliga och nya investerare. Familjekontoret Pelarhuset och Anteeo får sällskap av ängelinvesterarna Toni och Charly Nijm.

Urban Oasis startade som ett pilotprojekt 2017 med syfte att tillhandahålla smakrika, prisvärda och hållbart odlade livsmedelsprodukter genom vertikalodlingsteknik. Sedan dess har teamet skalat upp produktionen från sin pilotanläggning i ett bergrum under ett bostadskvarter i Liljeholmen, Stockholm. Utrymmet ägs numera av fastighetsbolaget GreenGroup som är partner till Urban Oasis.

Idag finns Urban Oasis bladgrönsaker, grönkål, pak choi och grönsallat hos bland andra Ica, Coop och MatHem.

Nu har bolaget säkrat 10,5 miljoner för att bygga sin första MegaFarm och utöka produktionskapaciteten med 15-20 gånger. Arbetet har redan påbörjats och anläggningen kommer att vara i produktion i slutet av 2020. Systemet drivs av det internutvecklade, automatiserade mjukvaruprogrammet GreenOS. MegaFarm One kommer att uppvisa förmågan att optimalt odla en stor variation av olika grödor i en och samma produktionsanläggning, vilket gör den först i sitt slag.

”Vi vill förändra hur livsmedel produceras och konsumeras. Idag importerar Sverige grönsaker till ett värde av mer än 25 miljarder kronor. Genom att odla där människor bor minskar vi inte bara transporter och klimatpåverkan utan framför allt får vi grönsaker som är mycket färskare, smakar mer och är helt obesprutade. Med hjälp av den senaste tekniken bygger vi en livsmedelsproduktion anpassad för 2000-talet”, säger Albert Payaró Llisterri, Urban Oasis VD och grundare.

Niklas Borg är VD på Green Group:

”Urban Oasis har skapat en produkt som är både skalbar och långsiktigt hållbar för staden, dess medborgare och miljön. Nu när Urban Oasis har bevisat sin affärsmodell och är redo att expandera är vi stolta att både ge dem mer utrymme och investera i verksamheten.”

Toni Nijm från Yobi Partners, som ingår i investerargruppen, tillägger:

”Urban Oasis bidrar med en ny dimension till en bransch som ännu inte utnyttjar de verkliga fördelarna med den digitala eran. Det finns så mycket att vinna på att använda mjukvara, data och AI för att förstå och kontrollera hela affärsmodellen, från själva odlingen och ända fram till konsumenten. Vi är glada över att få vara med på den här resan som skapar fördelar både för miljön, återförsäljare och konsumenter.”

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!