Två av tre svenskar äter för lite fisk och skaldjur

PUBLICERAD: 4 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Den svenska konsumtionen av sjömat har stabiliserats efter flera års nedgång. Trots det äter 64 procent av svenskarna bara fisk och skaldjur en gång i veckan eller mer sällan, vilket är långt ifrån Livsmedelsverkets rekommendation på två till tre gånger i veckan.

Det visar rapporten ”Sjömat i Sverige 2019” från Norges sjømatråd, som är en omfattande kartläggning av svenskarnas konsumtion av fisk och skaldjur med data från 4 000 hushåll och statistik från flera oberoende undersökningsföretag, däribland GfK och Kantar Sifo.

”Det är oroväckande att så många svenskar väljer bort fisk och skaldjur. Enbart en av fem måltider med animaliska proteiner som lagas i de svenska hemmen består av sjömat. Detta trots att kraven på hållbara livsmedel och hälsosamma val ökat. Konsumtion av sjömat har generellt mindre klimatavtryck än konsumtion av kött, samtidigt som sjömat ger hälsovinster och bidrar till att motverka vällevnadssjukdomar”, säger Sigmund Bjørgo, Fiskeriutsending till Sverige på Norges Sjømatråd.

Det är framförallt de yngre som väljer bort sjömaten. Gruppen 18-34 år äter bara 7,6 kilo per hushåll och år, medan gruppen 65+ kommer upp i 21,17 kilo.

”Sjömaten har en svag position på middagstallrikarna bland Sveriges unga vuxna. Deras snittkonsumtion på 7,60 kilo per år och hushåll är nästan hälften av det totala hushållsnittet på 14,24 kilo. Däremot är åldersgruppen något bättre på att välja fisk och skaldjur på restaurang. Att sjömat är ett viktigt inslag i trendmat som sushi och poké bowl som ofta äts på restaurang skulle kunna vara en förklaring på detta”, säger Sigmund Bjørgo.

Under 2018 åt 36 procent i åldersgruppen 18–34 år sjömat på restaurang minst en gång i månaden medan motsvarande andel i åldersgruppen 49–65 år var 24 procent.

I genomsnitt åt svenskarna 71 måltider sjömat under 2018 vilket ger ett snitt på knappt 1,4 måltider i veckan. Däremot är konsumtionen väldigt ojämnt fördelat över året och en stor del av sjömaten konsumeras vid specifika säsonger och högtider. Exempelvis sker nästan hälften av svenskarnas konsumtion av gravad lax kring jul och midsommar, och det samma gäller sillkonsumtionen. Även torsk är säsongsstyrd men till skillnad från sill och lax styrs torsksäsongen av naturlig tillgång. Den färska torsken har högsäsong i början av året (januari till april) och har fått ett uppsving sedan introduktionen av skrei 2012.

Ladda ner rapporten här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035