”Turbulent och extremt utmanande” i spåren av corona

PUBLICERAD: 18 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Carl Eckerdal är chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Coronapandemin har slagit väldigt olika inom den svenska livsmedelsindustrin. Många småproducenter har tappat nästan all försäljning medan andra företag kämpar med att möta en ökad efterfrågan. Livsmedelsexporten tvärstannade i mars, och för företag med försäljning till hotell och restaurang har våren varit nattsvart. Det visar Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.

Livsmedelsföretagens konjunkturbrev för Q1 2020 präglas av coronakrisen. Hamstringsvågen som rullade över Sverige i mars månad resulterade i en av de starkaste omsättningsuppgångar som svensk dagligvaruhandel har upplevt. För att kunna möta en ökad efterfrågan har 25 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar nyanställt den senaste månaden.

Detta är dock bara en del av bilden. Även om dagligvaruhandeln är den enskilt största kunden för svenska livsmedelsproducenter, är HORECA-sektorn en annan viktig kund, som i mars tappade 70 – 90 procent av sina kunder. För livsmedelsproducenter med försäljning till HORECA – inte minst bryggerinäringen och alla sorters småproducenter – ledde detta till kraftigt minskad efterfrågan, i vissa fall med upp till 80 procent. 15 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar har sagt upp eller varslat personal, och en tredjedel av företagen har korttidspermitterat.

”Ska jag sammanfatta det här coronapräglade kvartalet så skulle jag säga att det har varit turbulent och extremt utmanande. I en tid med närmast total oförutsägbarhet gällande inkomna orders, hög personalfrånvaro och rubbade varuflöden har våra medlemmar lyckats upprätthålla produktionen och fylla butikshyllorna med mat och dryck. Att detta ens är möjligt i en av de värsta kriserna i mannaminne vittnar om den enorma kreativitet, flexibilitet och engagemang som finns bland de svenska livsmedelsföretagen och deras anställda”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Något oväntat minskade volymerna av exporterade livsmedel tydligt under Q1 2020 (årstakt). Indexvärdet 38 för exporten är, tillsammans med det andra kvartalet 2015, det lägsta som uppmätts under de 11 år som Livsmedelsföretagens konjunkturbrev har funnits. Enligt SCB ökade exporten 13 procent i värde under de två inledande månaderna i kvartalet, vilket även omräknat i volym innebär tillväxt. Det är således ett brant volymtapp i mars som drar ner hela kvartalet. Några tänkbara förklaringar till det abrupta exporttappet kan finnas i IKEA:s ”lock down” och i större utländska dagligvarukedjors ”avsmalnade” inköpsbeteende.

”Jag kan i det här sammanhanget inte nog understryka hur viktig exporten är för att bygga och upprätthålla en robust och konkurrenskraftig svensk livsmedelsproduktion. Knappt 30 procent av den svenska livsmedelsproduktionen gick under förra året på export. En varaktig dipp i exporten liknande den vi såg under första kvartalet skulle kunna slå ut en stor del av branschen för gott. Coronakrisen har gett upphov till protektionistiska tendenser runtom i världen och skulle dessa få fäste vore det förödande för svensk export och svensk välfärd”, säger Carl Eckerdal.

Andra nyheter i konjunkturbrevet:

• Kostnaderna för rå/insatsvara fortsätter öka på grund av svag svensk krona
• Knappt 40 procent av företagen har upplevt distributionsstörningar pga corona
• Högt kapacitetsutnyttjande i april
• Företagen räknar med minskad produktion i maj

Konjunkturbrevet i sin helhet (pdf)

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035