Användningen av sociala medier har ökat under pandemin och restaurangerna förväntas leverera upplevelser i linje med. Den brittiska cafékedjan EL&N lovar till exempel ”The most Instagrammable café in the world”. Foto: Food & Friends

Trendspaning: Efter corona tror vi på framtiden igen

20 oktober, 2021

Food & Friends presenterar sin trendspaning för 18:e året i rad. Temat för 2022 är ”Back to forward”: Nu lämnar vi corona-parentesen bakom oss och går tillbaka till att fokusera framåt.

Matbranschen påverkades kraftigt av pandemin och mycket har förändrats som fortsatt kommer att forma hur vi äter och dricker. Gemensamt för årets spaningar är att det finns en stark och positiv framtidstro och människor som är peppade på att komma framåt. Så presenterar Food & Friends sin trendspaning för 2022, ”Back to forward”.

En direkt följd av pandemin är att man vill kunna äta sig till immunitet. En undersökning från USA visar att 6 av 10 söker livsmedel som boostar immunförsvaret. Företaget Kellogs har till och med utsett immunitet till ett av sina kommande innovationsområden. En annan form av funktionsmat som man ser exempel på är adaptogener, en samling ingredienser som ska skydda oss mot olika typer av stress, så som hård mental påfrestning, fysisk belastning, extrem värme eller kyla eller sjukdomar. Inom EU är termen Adapotogen förbjuden att använda i marknadsföring

Efter corona kommer restaurangerna att effektiviseras på grund av både lönsamhetskrav och personalbrist. Arbetsmoment skjuts över på gästen för att minska behovet av personal. Att ersätta menyer med QR-koder vid borden är etablerat på många marknader och kommer att växa även i Sverige. Ett annat fenomen för att effektivisera restaurangbesöket är Bus Your Own, det vill säga att gästerna får maten levererad till bordet på en bricka och själva fördelar rätterna mellan sig. Nu blir också robotarnas intåg i restaurangbranschen verklighet på riktigt. Nyligen köpte till exempel den hippa bowl-kedjan SweetGreen den automatiserade tillagningsroboten Spyce.

Användningen av sociala medier har ökat med 7 procent under pandemin, vilket även ställer krav på att restaurangerna levererar delningsbara upplevelser. Den brittiska cafékedjan EL&N lovar exempelvis ”The most Instagrammable café in the world”. Ett annat tecken på den ökade närvaron på sociala medier är att TikTok har satt upp system för att fysiskt leverera sin mest trendande mat, så som Dalgona Coffee, Cloud Bread och Pancake Cereal.

Vi vill också maxa upplevelserna när vi går på restaurang efter mer än ett års hemmasittande. Aktiviteter såsom biljard, pilkastning och Shuffle board ökar stort på restauranger, liksom mer extrema sporter, som yxkastning och ”Wonderball”.

När det kommer till smaker post corona konstateras att det är slut med de klassiska, milda smakerna från husmanskost och comfort food – nu hungrar vi efter nya och större smakupplevelser. Vi ser mängder av nya röda heta såser, såsom Chili Crunch och Hot Honey.

Under corona-tiden ökade förpackningsmängden runt matinköp. Nu vänder vinden tillbaka och fokus ligger åter på att minska mängden plast som slängs. Den brittiska matkedjan Morison’s fyller kundernas medhavda lådor i den manuella disken. Kleen Hub i Danmark driver återanvändning av kaffekoppar och planerar för en expansion i Sverige 2022. I England har McDonald’s börjat samarbeta med Loop, som hjälper företag att återanvända förpackningar. Johnnie Walker whisky har börjat med pappersflaskor och vin och sprit förpackas alltmer i aluminium. Även svamp har börjat användas som förpackningar.

Trendspaningen i sin helhet kan laddas ner här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!