Tre av fyra svenskar köper Fairtrade-märkta produkter

PUBLICERAD: 27 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Fairtrade-certifierad bomull är den snabbast växande produktgruppen. Foto: Subindu Garkhel

Under 2019 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med tio procent. Var tionde kopp kaffe, var sjätte banan och varannan ros som säljs i Sverige är idag Fairtrade-märkt.

En ny Sifo-undersökning visar att 74 procent av svenskarna handlar Fairtrade-märkt. Under 2019 låg försäljningen i genomsnitt på 433 kronor per person.

”Det är oerhört glädjande att svenska konsumenter visar ett så stort intresse för en socialt och miljömässigt hållbar handel. Särskilt med tanke på de utmaningar som världen nu står inför till följd av coronakrisen – och som drabbar odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom särskilt hårt”, säger Cecilia Ceder, VD på Fairtrade Sverige.

Försäljningssiffrorna från 2019 vittnar bland annat om en fortsatt ökad efterfrågan på Fairtrade-certifierad bomull i kläder och textilier. Jämfört med året innan ökade försäljningen med 67 procent, vilket gör Fairtrade-certifierad bomull till den snabbast växande produktgruppen.

Choklad, konfektyr och kakor är den kategori som ökade näst mest under förra året – med 42 procent – vilket får direkt positiva effekter för bland annat kakaoodlarna i Västafrika som ofta har svårt att leva på sin inkomst. Även vinförsäljningen har ökat med 23 procent, vilket befäster Sveriges position som ett av de länder som säljer mest etiskt producerat vin i världen.

Under 2019 ökade utbudet av Fairtrade-märkta varor med åtta procent.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58

Garants 50/50-färs följs upp med hamburgare

Axfood lanserar Nöt & Grönt-hamburgare med lika delar nötkött och grönsaker.
Garant Nöt Grönt Hamburgare 1

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood