Den första helt spårbara ölen är svensk, ekologisk och lokal

PUBLICERAD: 20 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Helt Spårat/Ängöl är ett världsunikt projekt, där flera aktörer har samlats runt processen för öltillverkning och dokumenterat den med blockkedjeteknik. I projektet ingår bryggeriet Ängöl, mälteriet Brewmaster, den digitala handelsplattformen Skira, spårbarhetsleverantören Foodchain by Blockchain och IT-företaget IBM.

Helt Spårat/Ängöl, som lanseras på Systembolaget den tredje maj, är en fullständigt dokumenterad produkt, där konsumenten kan följa alla processer runt odlingen på gården, mältningen och bryggningen till färdig produkt. En QR-kod på flaskan kan scannas med mobiltelefonen och leder till hemsidan Heltspårat.se.

Ölen innehåller enbart svenskodlade, ekologiska råvaror. Odlare, bryggeri och mälteri återfinns inom en radie på 18 mil, så ölen är i högsta grad lokalproducerad.

”Vi har länge velat producera en öl som är helt spårbar, från produktionen av råvaran via alla steg i produktionsprocessen. Vi har intresserade och dedikerade kunder som vill veta hela storyn bakom ölet. Detta kan vi nu som första bryggeri i Sverige, och kanske i världen, leverera genom det här projektet som går genom hela kedjan från lantbrukare, mälteri och via oss som öltillverkare till slutkonsumenten tack vara blockchaintekniknen”, säger Johan Håkansson, VD och grundare av Ängöls Bryggeri.

En blockkedja, eller blockchain, är en decentraliserad datalagringsplattform som ger nya möjligheter att på ett säkert sätt lagra och spåra data. Tekniken möjliggör också att flera aktörer kan dela samma data i en obruten kedja, men är ännu tämligen outnyttjad vid livsmedelsproduktion.

Projektet tillkom på initiativ av Skira, den digitala handelsplattformen för spannmål, som även har förmedlat maltkornet och humlen i projektet.

”Vårt mål är att med hjälp av digitalisering och tillgängliggjord information från gårdarna knyta konsumenterna närmare lantbrukarna. Vi initierade projektet Helt Spårat och byggde webblösningen gentemot konsumenterna som ett första steg i att påvisa vilken grad av information man som konsument bör kunna ta del av i framtida produkter. Genom ökad transparens och spårbarhet inom livsmedelsindustrin kommer omställningen till en mer hållbar produktion att accelerera”, säger Jacob Morén, som är COO på Skira

Foodchain by Blockchain är en av de första aktörerna i världen som använder blockchain för att dokumentera processerna på gårdsnivå för att sedan förmedla data vidare upp i produktionskedjan.

”Spårbarhet, transparens och ”storytelling” är superhett och på allas läppar inom alla branscher, men kanske framför allt inom livsmedelsproduktionen. Blockchainteknik ger helt nya möjligheter inom området och det är detta vi vill påvisa med produkten Helt Spårat/Ängöl. För oss är detta den första produkten på marknaden i en förhoppningsvis lång rad och vi har fler lanseringar i pipeline. Vi utvecklar just nu systemet intensivt”, säger Cecilia Ryegård, VD på Foodchain by Blockchain.

I den första batchen produceras 6 000 flaskor, som finns tillgängliga i Systembolagets beställningssortiment samt i 10 butiker i sydöstra Sverige. Planer finns redan på att fortsätta projektet och utveckla det i större skala.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58

Garants 50/50-färs följs upp med hamburgare

Axfood lanserar Nöt & Grönt-hamburgare med lika delar nötkött och grönsaker.
Garant Nöt Grönt Hamburgare 1

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood