Del av Sveriges monter på Grüne Woche 2019. Foto: Bernhard Ludewig

Sveriges deltagande på Grüne Woche ger effekt

13 januari, 2020

Runt 400 000 besökare väntas när den världsledande konsumentmässan för livsmedel, lantbruk och trädgård, Grüne Woche, arrangeras i Berlin 17-26 januari. Sverige deltar med cirka 25 företag, främst småskaliga livsmedelsproducenter med stark lokal anknytning, som är samlade i en gemensam svensk representationsmonter arrangerad av Jordbruksverket.

Jordbruksverket har haft i uppdrag från regeringen att genomföra det svenska deltagandet på Grüne Woche under 2018, 2019 och i år. Den övergripande ambitionen med det svenska deltagandet är att väcka intresse för Sverige som matdestination och livsmedelsexportör. Ett sätt att uppnå det målet är att lyfta fram de mervärden som svensk mat och dryck kan erbjuda, inte minst kring hållbarhet och den höga djurvälfärden.

Flera av de svenska utställarna vittnar om att deltagandet i mässan har resulterat i ett ökat intresse från utlandet, till exempel bryggeriet Poppels, som säljer sin hantverksöl i 40 länder. Samma dag som mässan invigs, den 17 januari, tar de över en tapp på ett av Berlins mer välkända ölställen, Mikkeler Bar.

”Det känns självklart jätteroligt, ett fint erkännande i ölens hemland. Jag tycker man har märkt av ett ökat intresse för svensk ölkultur under de senaste två åren, framför allt från yngre tyskar”, säger exportchef Petter Gunnarson.

Svenska utställare på Grüne Woche 17-26 januari 2020

  • Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier – sammanslutning av 42 hantverksbryggerier över hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar. Medverkar på mässan gör Poppels Bryggeri (Jonsered), Närke Kulturbryggeri (Örebro), Nääs Gårdsbryggeri (Ydre), Sahlins Brygghus (Borlänge), Wermlands Brygghus (Kristinehamn), Qvänum Mat & Malt (Kvänum), Walhöll (Söderbärke) och Lundabryggeriet (Torna Hällestad).
  • Mjödhamnen (Hällefors) – pionjär inom mjöd i Sverige som både importerar och tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.
  • Krokstad Herrgård (Säffle) och Almars Krog (Karlstad) – de båda värmländska matdestinationerna serverar älgburgare på mässan.
  • Nifa – Branschföreningen för värmländska matföretag deltar på mässan tillsammans med Grinnemo Hallon och Honung (Gräsmark) med en värmländsk tapas av trattkantarellchutney och ost.
  • Orkla Foods – Med över 40 varumärken Nordens största aktör inom dagligvaruhandel. Orkla deltar med produkter från Abba (Kungshamn), Frödinge (Frödinge, Vimmerby) och Anamma (Eslöv), sojabaserade veganska produkter tillverkade i Sverige för den som vill äta mindre kött.
  • Pomologik (Strängnäs) – hantverksmässig tillverkning av cider på svenska äpplen.
  • Hornuddens trädgård (Strängnäs) – Ekologisk odling vid Mälarens strand med restaurang- och caféverksamhet.
  • Swedish Gourmet Food (Göteborg) – prisbelönad inlagd sill från svenska producenter och hållbart fiske. De tre sillinläggningarna i serien ”Swedish Gourmet Herring” har tagits fram i samarbete med gourmetkockar. Företaget står även bakom arrangemanget Sillens helg som årligen hålls första helgen i juni på Marstrand.
  • Sörgården Måla (Arboga) – en ekologiskt certifierad producent av grillsåser, marmelader, senap och chutneys som använder 100 procent naturliga råvaror. Medverkar på mässan med grillsåser som serveras till grillad älgkorv.
  • Visit Trollhättan Vänersborg – Ekoparken Halle- och Hunneberg strax utanför Trollhättan bjuder på ett storslaget landskap med berg och djupa raviner. Som ett av Sveriges mest älgtäta områden finns där också goda chanser möta skogens konung. Besökare kan följa med erfarna guider på älgsafari och lära sig mer om djuren i parken.