Kampanj ska öka intresset för svenskt höstlamm

27 september, 2019

Nu börjar högsäsongen för svenskt lamm. De första veckorna i oktober lyfter kampanjen #Höstlamm det svenska lammet och märkningen Kött från Sverige.

Kampanjen #Höstlamm vill inspirera till matlagning med svenskt lamm på nytt vis. Under veckorna 40 och 41 bjuder kocken Erik Videgård på helt nya lammrecept med asiatiska smaker. Lamm kan varieras på många sätt med olika smaksättningar och idag finns många detaljer att välja mellan i butiken.

Märket Kött från Sverige gör det enkelt att hitta det svenska lammet i butiken. Med kampanjen vill vi påminna om att göra ett aktivt val för svenskt lamm i butiken. Det svenska lammet står idag för endast cirka 30 procent av de lamm vi äter i Sverige, så det har en stor potential att öka”, säger Maria Forshufvud, VD Svenskmärkning AB.

Betande får och lamm håller landskapet öppet, vilket gynnar den biologiska mångfalden, och betet av gräs, örter och sly ger ett smakrikt kött som är rikt på omega-3.

”I Sverige äter vi oftast lamm till påsken, men det är på hösten som de svenska lammen egentligen borde få en högtid”, säger Gudrun Haglund-Eriksson, ordförande Svenska fåravelsförbundet.

Bakom initiativet #Höstlamm står Svenskmärkning med ursprungsmärket Kött från Sverige, Svenskt Kött, Lantbrukarnas riksförbund (LRF), Lammproducenterna, Fåravelsförbundet, KLS Ugglarps och Scan.

Mer information om svensk lammuppfödning och höstlamm samt recept och tips om tillagning av olika lammdelar finns på höstlamm.se.

 

Relaterade