Svensk livsmedelsproduktion tappar i konkurrenskraft

PUBLICERAD: 2 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Camilla Burman|Christina Nordin, generaldirektör på Jordbruksverket.

Om svenska livsmedelsproducenter ska kunna konkurrera med utländska, behövs aktiva satsningar på kunskap och innovation. Det visar en rapport från Jordbruksverket.

Enligt en ny rapport från Jordbruksverket minskade konkurrenskraften och lönsamheten inom primärproduktionen och livsmedelsindustrin mellan 2011 och 2016.

”Rapporten visar hur det såg ut i livsmedelskedjan åren innan livsmedelsstrategin beslutades. Tyvärr är det för tidigt att se om den nuvarande handlingsplanen i strategin har påverkat utvecklingen. Vi kommer att utvärdera och följa upp livsmedelsstrategin under flera år framöver. Hur det går för den svenska livsmedelsproduktionen är mycket intressant att följa och kan påverka vilka åtgärder regeringen väljer att satsa på”, säger Camilla Burman, handelspolitisk utredare på Jordbruksverket.

Enligt Jordbruksverket kan konkurrenskraften i primärproduktionen och livsmedelsindustrin stärkas genom ökad produktivitet och ökad förädlingsgrad, vilket kräver kunskap och innovation. är viktigt att företagen anpassar sin produktion till det konsumenterna efterfrågar. Jordbruksverket och Tillväxtverket har därför beaktat dessa aspekter i det förslag till ny handlingsplan som också i dagarna lämnas över till regeringskansliet.

”Det är viktigt att satsningar för att öka konkurrenskraften i livsmedelskedjan sker i rätt led och branscher, men man måste också se till hela värdekedjan. Vi hoppas att rapporten nu ska vara till god hjälp för regeringen vid utformningen av en ny handlingsplan och kommande forsknings- och innovationsproposition. Dessa bör innehålla rejäla satsningar på kunskap och innovation i livsmedelskedjan”, säger Jordbruksverkets generaldirektör Christina Nordin.

Utvärdering och uppföljning av livsmedelsstrategin – årsrapport år 2019

Förslag till ny handlingsplan för livsmedelsstrategin

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58

Garants 50/50-färs följs upp med hamburgare

Axfood lanserar Nöt & Grönt-hamburgare med lika delar nötkött och grönsaker.
Garant Nöt Grönt Hamburgare 1

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood