Svenska folket dricker påskmust som aldrig förr

1 april, 2021

Svenskarna dricker påskmust som aldrig förr och redan före påskhelgen var lagret på Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg tomt på Apotekarnes Påskmust. För första gången har mer än 8 miljoner liter Apotekarnes Påskmust levererats till butiker runt om i Sverige.

För femton år sedan konsumerade svenskarna cirka fyra miljoner liter påskmust, de senaste åren har försäljningen uppgått till över tio miljoner liter. Apotekarnes Påskmust står för över 70 procent av den totala försäljningen.

”Påskmusten har en särställning på svenskarnas påskbord och något vi inte vill vara utan till äggen, sillen och påskgodiset. Nu när påskhelgen är runt hörnet kan vi konstatera att vi inte har en droppe kvar på lagret i Falkenberg och att försäljningen slår nytt rekord”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Det är framförallt den sockerfria påskmusten som har drivit upp volymen kraftigt under de senaste åren. 2019 ökade den totala försäljningen av sockerfri påskmust med hela 57 procent och i fjol ökade försäljningen av Apotekarnes Påskmust Sockerfri, som står för tre fjärdedelar av den totala sockerfria konsumtionen, med 41 procent. Trenden håller i sig och i år kommer Apotekarnes Påskmust Sockerfri att öka med 48 procent.

”Allt fler väljer sockerfri påskmust och försäljningen av Apotekarnes sockerfria variant har tredubblats på fem år. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga påskmusten som också fortsätter att öka i popularitet, säger Henric Byström.

Även om påskmusten är populär så är det fortfarande julmusten som står för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten.

Must lanserades som ett alkoholfritt alternativ till öl i början av 1900-talet och utvecklades sedan till julmust som snabbt blev en succé. Numera dricker svenskarna över 45 miljoner liter must varje år. Runt 80 procent av konsumtionen sker under julen, men det är försäljningen av påskmust som ökar mest. Sedan 2006 har försäljningen av påskmust ökat från 4,5 miljoner liter till cirka 10 miljoner liter.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!