Svenska ekobönder ser positivt på framtiden

PUBLICERAD: 20 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Hälften av de ekologiska lantbrukarna ser positivt på lönsamheten i sina företag. Det är en betydligt större andel än i lantbruket som helhet, där 34 procent av lantbrukarna ser positivt på sin lönsamhet.

Sifo har intervjuat 600 svenska ekobönder om deras syn på marknadsutvecklingen och framtiden för sitt företagande. Resultatet finns i Ekologiska Lantbruksbarometern, som är den första större undersökningen med fokus på de ekologiska lantbrukarna i Sverige. Undersökningen är utformad av Ekologiska Lantbrukarna och Organic Sweden på uppdrag av Jordbruksverket.

”Ekologiska Lantbruksbarometern visar att det går att få ekonomi i mervärdeskoncept med högre ambitioner på miljö- och djurvälfärdsområdet. Samtidigt är lönsamhet inget som kommer av sig självt. Lönsamhet är också det som flest anger som utmaning för fortsatt utveckling”, säger Sofia Sollén-Norrlin på Ekologiska Lantbrukarna.

Sex av tio ekolantbrukare upplever att de har ganska eller mycket stor nytta av eko- och KRAV-certifieringen för lönsamhet och utveckling. Större mjölk- och spannmålsproducenter upplever att de har mest nytta av certifieringen, medan de mindre gårdarna och de med nöt- och lammproduktion upplever att de har minst nytta. En tredjedel av ekobönderna uppger att de planerar att göra väsentliga investeringar de kommande tre åren.

63 procent av ekobönderna tror att förädlingsindustrin kommer att fortsätta vara den viktigaste försäljningskanalen inom 5-10 år. Fler än var fjärde ekobonde tror på ökad direktförsäljning via gårdsbutiker, REKO-ringar och Bondens marknad. Däremot är det endast 18 procent som tror att exporten får betydelse för deras verksamhet.

”Bland mjölk- och spannmålsbönderna finns det ett upparbetat exportarbete i förädlingsled. Fler samordnade insatser krävs för att främja exporten av ekologiska råvaror från hela lantbruket. Exporten kan bidra till en långsiktig avsättning samt stimulera ökad produktion och produktutveckling vilket också gynnar hemmamarknaden”, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden.

Läs Ekologiska Lantbruksbarometern här:

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035