StrongPoint lanserar automatisk åldersverifiering för butik

7 januari, 2020

Retail technology-företaget StrongPoint adderar en tjänst för automatisk ålderverifiering till sina självutcheckningskassor, Click & Collect hämtskåp och Vensafe varuautomater.

Med hjälp av en ansiktsscanning görs en automatiserad åldersbestämning av kunden. Därigenom kan ett steg i processen att handla åldersreglerade produkter tas bort och självutcheckning möjliggörs. Först ut att ta tjänsten i bruk är den estniska kedjan Keila Tarbijate.

”Det här är en tjänst som både erbjuder förenkling och snabbhet för konsument och ökar effektivitet och produktivitet för handlaren. Tjänsten finns inte i Sverige än, men borde vara högintressant för handeln även här i takt med att självutcheckning och hämtning via skåp växer. Detta är ett steg i den utveckling vi idag ser mot en mer digitaliserad verklighet”, kommenterar Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director för StrongPoint i Sverige.

Keila Tarbijate erbjuder tjänsten för kunder som är 29 år eller äldre. Detta för att ha en viss marginal nedåt, så att man inte riskerar att sälja till minderåriga. I Estland har tjänsten tagits emot mycket väl av kunderna, som särskilt uppskattar att tjänsten är enkel att använda och bekväm. Uppskattningsvis 95 procent av tobaksköpen i butiken görs nu med hjälp av lösningen.

Tjänsten har utvecklats av det brittiska företaget Yoti.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!