Stor efterfrågan på svenskt växtbaserat protein

PUBLICERAD: 6 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Gröna ärter är den svenskodlade baljväxt som används mest till humankonsumtion. Foto: Findus|Fredrik Andersson är växtodlare på Sävgården utanför Arboga.

Marknaden för växtbaserade proteinprodukter har vuxit med närmare 16 procent per år de senaste tre åren. Det handlar om produkter, som växtbaserat kött eller köttsubstitut och andra gröna alternativ, och utvecklingen väntas öka de närmaste åren. Det visar en ny rapport från konsultfirman Macklean.

I dagsläget är andelen svenska råvaror liten i de växtbaserade proteinprodukter som finns på marknaden, istället dominerar importerad soja. Samtidigt visar en ny rapport att det finns ett stort intresse för produkter med svensk råvara, förutsatt att priset och kvaliteten är det rätta.

En lantbrukare som ser möjligheter i att möta efterfrågan är växtodlaren Fredrik Andersson på Sävgården utanför Arboga, som testar att få till en bra växtföljd på gården. Under 2019 testade han provodlingar med bland annat sötlupiner och linser, men menar att förädlingsledet än så länge inte är tillräckligt utvecklat för att möta konsumenternas efterfrågan.

”Det är en marknad som måste byggas upp. Vi behöver ha en industri som fungerar i resterande led, där är vi inte än. Men man måste börja någonstans”, säger Fredrik Andersson.

Även rapporten från Macklean, som har gjorts på uppdrag av LRF Växtodling, visar på brister i förädlingsledet. De vanligaste svenskodlade baljväxterna är ärta och åkerböna och merparten används som foder. Av de baljväxter som används till humankonsumtion är gröna ärter (även kallat konservärter) vanligast, med en skörd på cirka 12 000 ton. Även spannmål och oljeväxter är relevanta, eftersom de har relativt högt proteinvärde. 2017uppgick Sveriges totala produktion av baljväxter till 205 000 ton.

Ladda ner rapporten

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Hon blir ny vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies, nuvarande vd för Hemköpskedjan, har utsetts till vd och koncernchef för Axfood från den 15 augusti 2024.
axfood

Danska ISH storsatsar på alkoholfria drycker i Sverige

Hemköp och City Gross tar in ISH alkoholfria cocktails och spritsorter i sitt sortiment.
RTD_Family_03

Paulig investerar i klimatanpassat vete

Pauligs riskkapitalgren PINC investerar i svenska agtech-företaget OlsAro, som utvecklar vetesorter motståndskraftiga mot klimatförändringar.
olsaro

Fotografera dina matrester och få receptförslag i mobilen

Compass Groups nya webbapp Unwaste Yourself använder AI för att omvandla överblivna matrester och råvaror till nya måltider.
Unwaste Yourself AI-lösning steg för steg