Jordbruksverket handleder flera av företagen i 2022 års landslag, för att de ska vara väl förberedda inför sin medverkan vid Grüne Woche. Foto: Jordbruksverket

Starkt svenskt ”matlandslag” på Grüne Woche i Berlin

29 november, 2021

En stärkt svensk export av ekologiska livsmedel till Tyskland, det är målet när Sverige nu förbereder sin medverkan på en världens största matmässor: Internationale Grüne Woche i Berlin. Jordbruksverket gör satsningen mot bakgrund av att marknaden för ekologiska livsmedel i Tyskland växer rekordsnabbt.

Ekomarknaden i Tyskland har under flera år vuxit stadigt. Under 2020 ökade omsättningen med drygt 22 procent, vilket givetvis även öppnar dörren för svenska ekologiska producenter.

”Tyskland är Europas största marknad för ekologiska produkter och det innebär en stor potential för svenska producenter. Målet med vår medverkan på Grüne Woche är att visa upp de mervärden som svensk livsmedelsproduktion har, i synnerhet den ekologiska. Samtidigt hoppas vi att deltagandet kan få fler producenter här hemma att inse vilka möjligheter som finns”, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare i organisationsgruppen för den svenska satsningen.

Bland de svenska företag som anmält intresse till att medverka på mässan har Jordbruksverket valt ut ett 20-tal att representera Sverige. Besökarna på mässan kommer att få möjlighet att smaka företagens produkter, alltifrån hantverksmässigt tillverkad vinäger och kryddblandningar till växtbaserade proteinprodukter. I den svenska montern finns även hantverksöl från åtta olika bryggare, hantverkscider, veganska shakes, läsk, kombucha och mjöd.

De utvalda utställarna är både små och stora företag med produktion i Sverige och som i största möjliga utsträckning använder svenska råvaror. Produkterna som visas på mässan är ekologiska med EU-certifiering eller Krav-märkning eller sådana som utställarna arbetar på att ställa om och certifiera.

”Mässan är en fantastisk möjlighet för de svenska företagen att få tillgång till en testarena för att öka sin kunskap och få erfarenheter som de sedan kan arbeta vidare med i sina egna exportstrategier”, säger Tobias Kreuzpointner.

Internationale Grüne Woche är en av världens ledande konsumentmässor för lantbruk, livsmedel och trädgård som årligen arrangeras i Berlin. Mässan hade 2020 runt 400 000 besökare och utställare från drygt 70 länder. Sverige har tidigare deltagit tre gånger med fokus på måltidsturism: 2018, 2019 och 2020. Grüne Woche pågår den 21-30 januari 2022. 2022 arrangeras mässan med så kallat 2G-koncept, där enbart fullt vaccinerade och nyligen tillfrisknade har tillträde.

Medverkar gör bland andra:
• Lundabryggeriet
• Nääs Gårdsbryggeri
• Qvänum Mat & malt
• Råå Bryggeri
• Göteborgs Nya Bryggeri
• Wetterstadens Bryggeri
• Smögenbryggar´n
• Remmarlöv Gårdsbryggeri
• Mjödhamnen, Hällefors
• Grinnemo Hallon och Honung, Gräsmark
• Hempster Sweden, Sköldinge
• Malmö Vinägerfabrik, Vellinge
• The Nordic Soda Company, Norrköping
• Orkla Foods,
• Pomologik, Strängnäs
• Roots of Malmö, Malmö
• Swedish Temptations, Karlshamn
• Sörgården Måla, Arboga
• Österlenkryddor, Köpingebro

Mer information om de svenska företag som medverkar i Grüne Woche 2022 finns här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!