Så har pandemin påverkat svenskarnas matvanor

PUBLICERAD: 7 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Elisabet Rytter, nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen, presenterade Livsmedelsföretagens undersökning på en digital pressträff på temat mat och hälsa.

Hur har svenskarnas matvanor påverkats av coronakrisens ökade hemmasittande? Vilka dieter är hetast och vem är trovärdigast i mat och hälsofrågor? För att ta reda på detta och mycket mer har branschorganisationen Livsmedelsföretagen låtit analysföretaget Demoskop göra en undersökning på temat Mat och hälsa.

Nästan 4 av 10 svenskar anger att de under krisen planerat sina livsmedelsinköp bättre än tidigare och var fjärde har minskat sitt matsvinn. 1 av 6 säger att de har ätit mer hälsosamt under pandemin än innan. Dessutom har 1 av 3 motionerat mer.

”En positiv effekt av vår påtvingade hemmatid är att vi fått mer tid att tänka på hur och vad vi konsumerar. Mer strukturerade matinköp, fler långkok och överlag mer experimentlusta i köket. Men för att utvidga antalet paradrätter krävs ny inspiration, vilket vi även ser i årets undersökning där varannan svensk svarar att de är mest intresserade av lära sig nya recept. Vi ser också ett i minskat matsvinn som en naturlig följd av bättre planering och fler matlådor”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Det viktigaste vid matinköp är att det är svenskproducerat och att produkterna är hälsosamma och nyttiga. Samtidigt visar svarande i åldern 18-39 år stort intresse för hur livsmedel produceras och vad de har för klimatpåverkan.

På frågan om dietvanor, stiger andelen svenskar som äter eller försöker att äta laktosfritt till en tiondel. Lika många äter eller försöker äta veganskt eller vegetarianskt, en diet som sjunker lite från förra årets toppnotering på 13 procent. 5 procent av svenskarna anger att de följer eller försöker följa antiinflammatorisk kost, samtidigt som intresset för GI och 5:2 minskar.

För kunskap om mat och hälsa är forskare och Livsmedelsverket mest trovärdiga som källor och den person som man mest hämtar sin kunskap från är den brittiske läkaren och journalisten Michael Mosley.

”Som forskarutbildad med stor vurm för det evidensbaserade blir jag såklart väldigt glad över att förtroendet för forskare och Livsmedelsverket är så pass högt. Att Michael Mosley som person toppar listan över mest inflytelserika personer tror jag kan ha att göra med att han synts väldigt mycket i populära tv-program och att han skrivit ett antal bästsäljande böcker. Media har en jätteviktig roll, både vad gäller att granska och upplysa, men också att inte skrämma eller vilseleda. Jag skulle gärna se att redaktioner blev ännu bättre på att gå igenom sina experters CV för att kunna värdera deras åsikter”, säger Elisabet Rytter, forsknings- och nutritionsansvarig på Livsmedelsföretagen.

Ett urval av frågor och svar från undersökningen
Vad är viktigast när du väljer vilken mat du ska köpa? Att den… (Välj max tre alternativ)

Är svenskproducerad (53 %)
Är nyttig och hälsosam (45 %)
Ger en smakupplevelse (41 %)
Är prisvärd (38 %)
Är producerad i mitt lokala närområde (25 %)

Vilka av följande litar du särskilt på när det gäller information om sambandet mellan mat och hälsa? (Välj max tre alternativ)

Livsmedelsverket (70 %)
Forskare (70 %)
Vetenskapsjournalister (31 %)
Socialstyrelsen (25 %)
Släkt och vänner (10 %)

Finns det någon offentlig person som du lyssnar särskilt mycket på när det kommer till hur man kan äta och dricka hälsosamt? (Öppet svar)

Michael Mosley
Lars Bern
Jacob Guidol
Tareq Taylor
Food Pharmacy

Följer du just nu någon eller några av följande dieter? (Möjligt att svara ja på flera dieter) Visar andelen som svarat ”Följer” samt ”Försöker följa”.

Vegetarian/vegan (10 %)
Laktosfritt (10 %)
Antiinflamatorisk kost (5 %)
LCHF (4 %)
Viktminskningsprogram (3 %)

Undersökningen i sin helhet kan läsas här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035