Restauranger och storkök börjar med returbackar

PUBLICERAD: 1 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Äpplen i returlådor. Foto: Svenska Retursystem|Victoria Lindh är projektledare på Svenska Retursystem. Foto: Jennifer Glans

Restaurang- och storköksbranschen har anslutit sig till dagligvarubranschens gemensamma system för returlådor. Till att börja med hnadlar det om distribution av frukt och grönt.

Från och med den 1 april börjar branschföreningen Livsmedelsgrossisterna att distribuera delar av frukt- och grönsakssortimentet till restauranger och storkök i returlådor. Efter hand skalas systemet upp inom nya segment. Syftet är att minska resursanvändningen och öka hållbarheten i branschen. Systemet är baserat på pant.

”Retursystemet har skapat hållbara varuflöden i dagligvarubranschen sedan många år. Därför är det riktigt glädjande att även restaurangbranschen nu anslutit sig till systemet”, säger Victoria Lindh, projektledare på Svenska Retursystem.

Fördelar med returlådor:

Minskat matsvinn
Den stabila konstruktionen i returlådorna skyddar innehållet och minskar kross. Då lådorna släpper igenom luft minskar fukten och livsmedlen håller sig fräscha och får längre hållbarhet.
Cirkulärt system
En returlåda används i snitt över 150 gånger och har en livslängd på 15 år. Lådor som går sönder lagas. När lådan till slut kasseras mals plasten ned och används vid tillverkningen av nya lådor.
Bättre för arbetsmiljön
Returlådorna är enkla att lyfta, bära och plocka ur. Användarna slipper stå och dra bort tejp, vika ihop kartonger och använda kniv för att öppna kartonger.

I branschorganisationen Livsmedelsgrossisterna ingår Martin & Servera, Menigo, Svensk Cater, Axfood Snabbgross, Chefs Culinar och Mårdskog & Lindqvist.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58