Äpplen i returlådor. Foto: Svenska Retursystem

Restauranger och storkök börjar med returbackar

1 april, 2019

Restaurang- och storköksbranschen har anslutit sig till dagligvarubranschens gemensamma system för returlådor. Till att börja med hnadlar det om distribution av frukt och grönt.

Från och med den 1 april börjar branschföreningen Livsmedelsgrossisterna att distribuera delar av frukt- och grönsakssortimentet till restauranger och storkök i returlådor. Efter hand skalas systemet upp inom nya segment. Syftet är att minska resursanvändningen och öka hållbarheten i branschen. Systemet är baserat på pant.

”Retursystemet har skapat hållbara varuflöden i dagligvarubranschen sedan många år. Därför är det riktigt glädjande att även restaurangbranschen nu anslutit sig till systemet”, säger Victoria Lindh, projektledare på Svenska Retursystem.

Fördelar med returlådor:

Minskat matsvinn
Den stabila konstruktionen i returlådorna skyddar innehållet och minskar kross. Då lådorna släpper igenom luft minskar fukten och livsmedlen håller sig fräscha och får längre hållbarhet.
Cirkulärt system
En returlåda används i snitt över 150 gånger och har en livslängd på 15 år. Lådor som går sönder lagas. När lådan till slut kasseras mals plasten ned och används vid tillverkningen av nya lådor.
Bättre för arbetsmiljön
Returlådorna är enkla att lyfta, bära och plocka ur. Användarna slipper stå och dra bort tejp, vika ihop kartonger och använda kniv för att öppna kartonger.

I branschorganisationen Livsmedelsgrossisterna ingår Martin & Servera, Menigo, Svensk Cater, Axfood Snabbgross, Chefs Culinar och Mårdskog & Lindqvist.

Relaterade