Rabatt på kaffe ska minska antalet engångsmuggar

PUBLICERAD: 23 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Johanna Ragnartz, Håll Sverige Rent, och Mariette Kristenson, Reitan Convenience Sweden.

Nu kan alla som tar med sig en egen mugg få tre kronor i rabatt på kaffe hos Pressbyrån – och snart även hos 7-Eleven. Kampanjen är ett samarbete med Håll Sverige Rent och målet är att minska förbrukningen av engångsmuggar med en halv miljon redan under första året.

”Användningen av engångsmuggar har på kort tid exploderat, vilket vi tydligt ser när vi är ute och plockar skräp i naturen och på stränder. Därför har vi tagit initiativ till kampanjen ”Hejdå engångsmugg”. Genom att använda flergångsmuggar kan alla bidra till att spara både pengar och miljön”, säger Johanna Ragnartz, VD på stiftelsen Håll Sverige Rent.

Pressbyrån och 7-Eleven är de första butikskedjorna att ansluta sig till kampanjen. Kunder som har med sig en egen mugg kommer att få 3 kronors rabatt på kaffe och övrig varm dryck, med start den 22 april hos Pressbyrån och den 6 maj hos 7-Eleven. Målet är att minska antalet engångsmuggar hos de båda butikskedjorna med 5 procent, vilket motsvarar omkring en halv miljon engångsmuggar redan under första året.

”Vi finns på många orter i Sverige och via våra butiker når vi en stor andel av svenskarna. Med vårens kampanj och införandet av en rabatt till dem som har egen mugg kan vi vara med och förändra ett beteende och tillsammans med kunderna göra något bra för miljön”, säger Mariette Kristenson, VD för Reitan Convenience Sweden, som driver Pressbyrån och 7-Eleven.

Tidigare i år fattade EU beslut om det så kallade engångsplastdirektivet, som innebär förbud mot vissa engångsartiklar av plast och minskning av vissa. Direktivet ställer också krav på förbättrade insamlingssystem och att producenterna tar ansvar för att informera om nedskräpning i förebyggande syfte. Håll Sverige Rents kampanj ”Hejdå engångsmugg” syftar till att minska användningen av muggar och andra engångsartiklar.

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035