Varför inte mikra din fräscha sallad?

12 november, 2021

När temperaturen sjunker och dagarna känns kortare är det inte ovanligt att känna ett sug efter varmare mat. Food-tech pionjären Picadeli lanserar därför det nya konceptet “Warm-ish”, sallad som värms i mikrovågsugn, och är sprunget ur experimentella smak- och konsumenttester. Det nya konceptet sammanfaller även med senaste trenden på Tiktok – att “hacka” dina favoritrecept genom att tillaga dem i mikron, och gör det dessutom enklare äta hälsosam snabbmat året runt.

Från och med vecka 46 lanserar foodtech-pionjären Picadeli sin senaste innovation, “Warm-ish”-sallader på svenska marknaden. Picadeli säljer årligen miljontals sallader världen över, men vill nu hitta ett sätt att förlänga sin populäraste salladssäsong, nämligen sommaren, till den kallare delen av året. Lösningen är det nya konceptet “Warm-ish” som innebär att man plockar ihop sina favoriter i salladsbaren och värmer skålen i mikron i en minut utan lock. Konceptet är sprunget ur viljan att utveckla goda och varma sallader som visar att det är lika lätt att äta hälsosam och god snabbmat på vintern.

”Vi vet, det låter lite galet med mikrad sallad, men vi tycker om att tänka utanför boxen och “Warm-ish”-sallader är ett perfekt exempel på det. Vi ville hitta ett sätt att visa att sallader är lika goda på vintern som på sommaren. Att mikra Picadelis sallader är ett oväntat och enkelt sätt att tillgängliggöra varm och hälsosam snabbmat året runt”, säger Gunilla Kjellmer, produktutvecklare på Picadeli.

Det nya konceptet “Warm-ish” är baserat på två separata och nya konsumenttester som gjordes av Picadeli i december 2020 och mars 2021. Resultatet visar att 81 procent av konsumenterna rankade det nya salladskonceptet som gott, mycket gott eller otroligt gott.

”Den här salladsvarianten är ett matexperiment som visar att små mikroaktioner kan leda till stora smakexplosioner. Vår panel älskar konceptet “Warm-ish”, inte minst på grund av möjliga smakkombinationer och hur varmare mat kan få fram olika smaker. Vi tror att den här kampanjen kan vara utgångspunkten för en spännande och hälsosam matrörelse”, säger Gunilla Kjellmer.

Konceptet lanseras vecka 46 i över 100 av Hemköps butiker runt om i landet.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!