Orkla utökar på växtbaserat med vegansk glass

PUBLICERAD: 5 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Den växtbaserade trenden inom mat fortsätter växa. Smaken är en viktig parameter och konsumenter efterlyser nu också en större vegansk variation. I linje med det lanserar Orkla i Sverige Naturli’ glass, en 100 procent växtbaserad glass.

”För att fler ska välja växtbaserad kost måste det bli enklare att göra det valet. Därför tycker vi det är extra roligt att vi nu också kan erbjuda en växtbaserad glass, gjord på havre som bas”, säger Josefin Buregård, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Smaken har varit i fokus vid utvecklingen av Naturli’ glass, som nu kommer till den svenska marknaden i tre smaker; lakrits med Panda-lakritsbitar, salt karamell med rostad mandel, och hallon med chokladflingor. Glasserna finns ute i butik nu på City Gross, Matrebellerna och Lidl.

”Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige och det effektivaste sättet att minska de utsläppen är att äta mer växtbaserat”, säger Sara Paulsson, kommunikationschef på Orkla Sverige.

Naturli’ har funnits på den danska marknaden sedan 1988 och är ett etablerat varumärke i Danmark. Varumärket står för 100 % växtbaserat samt 100 % smak och kvalitet.

 

Läs vidare

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Pressbyrån lanserar banankaka av räddade bananer

Bananer hör till de mellanmål som slängs mest. Nu visar Pressbyrån att övermogna bananer inte behöver slängas utan kan användas till en banankaka.
Pressbyrån Banankaka

Kronfågel uppdaterar grillsortimentet

Kronfågel lanserar två nyheter inför årets grillsäsong – den ena är inspirerad av USA:s grillkultur och den andra av Medelhavets.
grillat

Ny vitaminberikad havredryck från Fazer Aito

Fazer Aito Sunshine är en ny funktionell havredryck berikad med vitamin D, B12 och B6 samt kalcium.
aito

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035