Brödverket och Nordic Wellness lanserar två proteinbröd

17 september, 2020

Proteinbröden från Brödverket byter nu kostym. I ett nytt samarbete med gymkedjan Nordic Wellness lanseras bröden successivt under september i livsmedelsbutiker över hela landet.

”Efterfrågan på goda bröd med hög proteinhalt är stor”, säger Anders Nilback, VD på Brödverket.

Proteinbröd och Proteintoast har funnits sedan 2013 och de blev genast en stor succé. Försäljningen har de senaste åren varit relativt stabil och legat kring totalt ca. 1 miljon konsumentförpackningar per år.

Det senaste året har en del liknande bröd från konkurrenter och kedjornas egna varumärken dykt upp på marknaden varför Brödverket kände att det var dags att göra något.

Anders Nilback berättar:

”I början av året satt jag på spinningcykeln och då dök en spontan tanke upp om att eventuellt göra en co-branding för att ge proteinbröden en nykick. Tanken om Nordic Wellness Proteinbröd var född”!

Anders Nilback säger vidare att det inom segmentet kakor och konfektyr ofta görs liknande samarbeten. Till exempel Almondy som jobbar tillsammans med Daim.

”Inom brödkategorin finns inga direkta motsvarande samarbeten varför jag tog initialt kontakt med Nordic Wellness Marknadschef, Linda Adehög, och fick efter en förutsättningslös dialog en positiv respons”.

Bröden innehåller hög proteinhalt: 22% (Proteinbröd) respektive 25% (Proteintoast) och endast 7,5 respektive 11,4 % kolhydrater.

Linda Adehög, Marknadschef på Nordic Wellness, kommenterar:

”Vi är mycket glada över samarbetet med Brödverket. Vi är positiva till att bredda vårt varumärke och möjligheten att nå ut till en stor mängd dagligvarubutiker kändes rätt i tiden. De två bröden ligger helt i linje med vår friskvårdsstrategi om att äta rätt i kombination med träning”.

Bröden kostar ca. 27 kr i butik samt finns i de flesta dagligvarubutiker i Sverige.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!