Bergstrands Kafferosteri gör exklusivt Muminkaffe

17 december, 2020

En av Sveriges äldsta familjeägda kafferosteri, Bergstrands Kafferosteri, producerar i samband med Mumins 75-årsjubileum i år Sveriges enda Muminkaffe. Bland fem sorter inspirerade av de olika karaktärerna har man inför jul även tagit fram Christmas Edition Raspberry & Vanilla.

”Vi är riktigt stolta över möjligheten att få göra detta exklusiva samarbete med Mumin. Försäljningen har redan slagit alla våra förväntningar”, säger Claes Myrén, vd och fjärde generationens kafferostare på Bergstrands Kafferosteri.

Som ett av landets äldsta kafferosterier har Bergstrands på Ringön i Göteborg hunnit med att distribuera de allra flesta kaffesorter till kaféer, restauranger och återförsäljare runt om i landet. Sedan årsskiftet har Bergstrands producerat Sveriges enda Muminkaffe och inledningsvis togs fyra olika sorter fram, där smak och historia går hand i hand med de olika karaktärerna i Muminfamiljen. Inför årets julfirande har även en julvariant tagits fram – Christmas Edition 2020.

”Några av de mest älskade karaktärerna ur Muminfamiljen har under året fått sitt alldeles egna kaffe med totalt fem härliga blandningar. Christmas Edition 2020 är en smaksatt blandning med smak av söt vanilj och syrligahallon – en riktigt klassiker kring julbordet och med en smaksättning som påminner om ris á la malta. Muminkaffet är självklart certifierat och i layouten försöker vi lyfta fram Mumins lekfulla och färgstarka profil”, säger Fannie Myrén, marknadschef och femte generationens på Bergstrands Kafferosteri.

I år är det 75 år sedan mumintrollen först introducerades i Tove Janssons böcker. Sedan dess har det tagits fram allt från kläder, spel, godis och muggar inspirerade av de välkända sagofigurerna. Med Bergstrands lansering finns nu även ett exklusivt kaffe.

”Det känns väldigt roligt att få jobba med ett så starkt varumärke som Bergstrands Kafferosteri. Att vi tillsammans nu även tagit fram ett muminkaffe känns naturligt, inte minst för att matcha de populära muminmuggarna”, säger Anna Svenman, Retail and Sales Manager på Rights & Brands.

Efterfrågan på kaffet har överträffat förväntningarna under året. Över 7 ton Muminkaffe har sålts via olika matvarubutiker, presentbodar och småbutiker runt om i landet sedan lansering. I början av 2021 kommer Bergstrands lansera ytterligare ett Mumin kaffe.

”Att kaffet är så populärt är fantastiskt kul. Vår förhoppning är att det så småningom ska kunna finnas tillgängligt i ännu fler butiker”, säger Claes Myrén.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!