Årets glöggnyhet – Blossa 21

5 oktober, 2021

Årets stora glöggnyhet är inspirerad av den spanska staden Valencia. Blossa 21 är en hyllning till solmogna apelsiner. Flaskan är härligt orange – smakmässigt gifter sig glöggkryddor med frisk och söt apelsin.

Spänningen brukar vara stor när Blossa släpper sin årgångsglögg. Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen.

I år blev glöggen ett par veckor försenad, men nu är den äntligen här. Årets glögg Blossa 21 har färdats till den spanska staden Valencia för att hitta inspiration till årets smak.

Valencia har några av Europas vackraste apelsinodlingar, vita blommor kontrasterar vackert mot gröna blad och där de solmogna apelsinerna lyser upp trädkronorna, vilket går igen i flaskan.

Smaken beskrivs som en fusion av traditionella glöggkryddor och apelsinens sötma och friskhet. Blossa 21 är hantverksmässigt gjord på en klassisk vit starkvinsglögg, där man tillsatt en infusion av färska ekologiska apelsinskal och smaksatt med apelsinblom.

”Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen. Det kombineras i sin tur med torkade apelsinblommor och torkat pomerans- och citronskal för att få fram en mer komplex karaktär. Den söta och friska smaken balanseras med en hint av beska som slutligen gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor”, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Flaskans design hämtar inspiration från fruktens färg och korken symboliserar apelsinträdets stam. Illustrationerna för tankarna till de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. En konstform man i Valencia refererar till som Azulejo.

Den guldfolierade siffran “21” är en historisk referens till hur de valencianska apelsinerna sveptes in med papper stämplat med guldmotiv för att locka konsumenter. Bakom designen står Scandinavian Design Group Norge som har gjort sin första design för Blossa årgångsglögg detta år.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!