Potatisen det trendigaste livsmedlet pandemiåret 2020

11 januari, 2021

När svenskarna tillfrågas om vilket livsmedel som varit extra trendigt eller aktuellt under 2020 är det de senaste årens uppstickare som dominerar. Vinnaren är en riktig klassiker, nämligen potatisen.

På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar vilket livsmedel, mat eller dryck, som varit särskilt trendigt eller aktuellt under 2020.

”I år ser vi en större bredd i svenskarnas svar än tidigare. Från kimchi och poke bowls via både hembakat, fabriksbakat och bageriköpt bröd till gryner, energidrycker och allsköns kål. Något som gissningsvis beror på att vi fått mer tid hemma att testa olika smaker och produkter och anpassa vår mat och dryck efter den egna smaken”, säger Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen.

Trots den ökade bredden tycks svenskarnas bild av vilka livsmedel som är hetast hålla i sig. Det är de senaste årens återkommande produkter, som alkoholfri öl, vegetariska alternativ, lax och kött av högre kvalitet eller ovanligare snitt som placeras i topp när svenskarna får välja. Men titeln årets livsmedel går kanske något oväntat till potatisen, vilket innebär att 2019 års vinnare, grönkålen, får stryka på foten.

”Den allsidiga potatisen är en kär gammal vän, som utöver att den kan användas i olika typer av matlagning och tillredas på alla möjliga sätt, fungerat som en livboj på det känslostormande hav som coronapandemin fört ut oss på. Under året har vi sett ett stort uppsving för känslomässigt trygg mat i form av husmanskost och traditionella rätter, rätter som ofta innehåller eller flankeras av potatis i olika former. I ljuset av detta är vinsten för potatisen inte så förvånande som vid första anblicken, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Flera av Livsmedelsföretagens allmänhetsundersökningar har visat att svenskarna tänkt mer på matlagning och spenderat mer tid i köket under 2020, men också att många fått ett större intresse för odling och brödbak.

”Detta är i linje med det vi sett i våra undersökningar över tid, nämligen att svenskarna är mer medvetna och intresserade av välgjord mat och dryck än någonsin. Oavsett om det är kött, fisk eller vegetariskt på matsidan eller om det är smaksatt vatten, alkoholfri öl eller alkoholhaltiga alternativ på dryckessidan, säger Björn Hellman.

 

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!