David von Laskowski är VD och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Picadeli satsar på etablering i snabbmatens hemland USA

15 juni, 2021

Det svenska foodtech-bolaget Picadeli lanserar sitt salladskoncept i USA. De senaste åren har företaget expanderat kraftigt i Europa och etablerat sina digitaliserade salladsbarer på över 2 000 platser. Nu siktar Picadeli på att etablera sitt salladskoncept i amerikanska livsmedelsbutiker.

”Vi ska lansera konceptet tillsammans med en av USA:s ledande livsmedelskedjor, dessutom har vi flera pågående diskussioner med andra stora aktörer”, säger David von Laskowski, VD och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group.

Nu korsar Picadeli Atlanten och lanserar sitt koncept i snabbmatens hemland USA; en av världens största livsmedelsmarknader. Den amerikanska marknaden är mer mogen än andra marknader, med fler hälsosamma snabbmatsalternativ och ett stort utbud av växtbaserade produkter.

”Det är en marknad som för med sig både gigantiska möjligheter och stora utmaningar. Amerikaner har ett konsumtionsmönster som passar vårt koncept; de äter ofta måltider utanför hemmet samtidigt som det finns ett stort intresse för nyttiga matalternativ. Vi ska nu etablera vårt hälsosamma salladskoncept hos viktiga livsmedels- och servicebutiker, och på så vis skapa effektiv och snabb tillväxt precis som vi gjort i Europa”, säger David von Laskowski.

Idag finns Picadelis salladsbarer hos flera av Europas största livsmedelskedjor. Expansionen stoppades tillfälligt av pandemin, men nu har marknaden vänt.

”Under pandemin fokuserade vi på att digitalisera fler processer och automatisera vårt beställningssystem med hjälp av AI. Det gör att vi enklare kan skala upp för att möta de amerikanska livsmedelsjättarnas behov, därmed kan vi växa parallellt på både den europeiska och den amerikanska marknaden, nu när efterfrågan på hälsosam snabbmat ökar igen”, säger David von Laskowski.

Pandemin har även lett till att flera av de större kedjorna ser över sina matkoncept och istället letar efter koncept med högre livsmedelssäkerhet som är enklare att sköta. Picadelis digitaliserade salladsbarer erbjuder spårbarhet ner på varje förpackning, avskärmningshuvar som skyddar maten och ett avancerat kylsystem som håller konceptet fräscht.

Enligt Picadeli har intresset från de amerikanska livsmedelskedjorna varit stort. Bolaget har redan flera pilotprojekt planerade och har även identifierat en lucka på den amerikanska marknaden inom kategorin fast casual, det vill säga snabbmatsrestauranger utan bordsservering som erbjuder kvalitetsmat till ett högre pris. Picadelis erbjudande ligger prismässigt lägre, närmare fast food, fast med ett stort växtbaserat sortiment av samma kvalitet som fast casual-restaurangernas.

”90 procent av våra produkter är vegetariska och 70 procent veganska, det gör att vi har ett attraktivt och brett sortiment som vi nu gör tillgängligt på en marknad där intresset för att äta växtbaserat kontinuerligt ökar”, säger David von Laskowski.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!