Orkla förvärvar varumärket Havrefras från PepsiCo

3 juni, 2020

Orkla har tecknat ett avtal med PepsiCo om att förvärva varumärket Havrefras, inklusive Råg Fras och Mini Fras, genom sitt dotterbolag Orkla Foods Sverige. Varumärket har en stark marknadsposition inom frukostflingor i Skandinavien.

Orkla är idag distributör av Havrefras-produkterna på uppdrag av PepsiCo i Norge, Sverige och Danmark. Avtalet omfattar förvärv av varumärket Havrefras och inkluderar inte anställda eller produktionsanläggningar. Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen.

”Orkla har en ledande position inom skandinavisk dagligvaruhandel inom en rad attraktiva kategorier. Med förvärvet av Havrefras stärker vi portföljen med ett välkänt varumärke som utgör ett fint tillskott till våra övriga frukostprodukter”, säger Ann-Beth Freuchen, Executive Vice President Orkla Foods (Norden och Baltikum).

Havrefras är marknadsledare inom hälsosamma frukostflingor i Sverige och i Danmark, och nummer två på den norska marknaden. Produkten lanserades 1959 och har varit en del av PepsiCo sedan uppköpet av The Quaker Oats Company 2001. Förvärvet av Havrefras är i linje med Orklas strategi att öka andelen produkter som främjar hälsa.

”Vill vi inspirera till en hälsosammare livsstil med riktigt god mat och dryck. Hela Havrefras sortiment har nyckelhålsmärkning, vilket gör det enkelt för konsumenter att göra ett hälsosamt val”, säger Henrik Julin, VD i Orkla Foods Sverige.

Orkla kommer att fortsätta att distribuera PepsiCo´s andra juicer, frukostflingor och snacksprodukter i Norden inklusive Tropicana, Naked, Cruesli, Snack a Jacks, Doritos, Lay´s och Bugles varumärken. I Sverige kommer Orkla att fortsätta distribuera Tropicana och Naked.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!