Maria Wivstad vid Epok är projektledare för Ekofakta. Foto: SLU

Ny webbportal ska öka kunskapen om ekologiskt

23 juni, 2020

Den nya webbportalen Ekofakta.se riktar sig till både allmänhet och yrkesverksamma inom livsmedelskedjan och syftar till att öka kunskapen om ekologisk produktion och ekologisk mat. Bakom portalen står SLU Ekologisk produktion och konsumtion, Epok.

År 2017 gav regeringen Jordbruksverket i uppdrag att tillsammans med olika aktörer inom livsmedelskedjan ta fram en åtgärdsplan för att främja regeringens mål att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. En av alla åtgärder var att ta fram en webbportal för neutral och faktabaserad information om ekologisk produktion och livsmedel. Uppdraget gick till SLU Ekologisk produktion och konsumtion, Epok.

”För att olika perspektiv och fakta ska komma med, och för att undvika att informationen uppfattas som överdrivet positiv eller negativ var det viktigt med ett brett samarbete. Genom att många aktörer står bakom webbportalen kommer den att bli relevant och användbar för hela branschen”, förklarar Ann-Marie Dock Gustavsson vid Jordbruksverket.

Epok har ensamt ansvar för den omfattande forskningsbaserade informationen om miljö- och samhällsnytta som har tagits fram i samarbete med forskare, men under utvecklingen av portalen har även Ekologiska Lantbrukarna, Ekomatcentrum, Krav och Organic Sweden tagit fram underlag för separata delar. Ekologiska Lantbrukarna har till exempel bidragit med inspirationsfilmer från ekogårdar och Organic Sweden med en kommunikationsguide om vad företag som marknadsför ekologisk mat kan hävda.

”Det är många små och stora livsmedelsföretag, dagligvaruhandel och grossister som har efterlyst vägledning kring vad man kan säga i marknadsföringen av ekologisk mat och dryck. Som svar på det kommer den nya kommunikationsguiden att bli väldigt användbar för många, säger Charlotte Bladh André, VD i Organic Sweden.

Maria Wivstad vid Epok, som är projektledare för Ekofakta.se, hoppas att portalen kommer att bli värdefull för väldigt många – konsumenter, studenter, organisationer, journalister, myndigheter, beslutsfattare och alla som jobbar med eko i Sverige.

”Att ha en portal där man snabbt kan få viktiga fakta och svar från forskning om ekologisk produktion är en oerhörd tillgång för hela livsmedelssektorn och alla som intresserar sig för hur maten produceras och dess påverkan på vår miljö, hälsa och klimat”, säger Maria Wivstad.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!