Norrsken första partner till Coops innovationsplattform

PUBLICERAD: 11 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Fr v Sorosh Tavakoli, grundare och VD Noquo Foods, Jessica Wolf, senior strategisk affärsutvecklare på Coop, Magnus Johansson, VD Coop, Måns Ullerstam, grundare och VD Kale United och Funda Sezgi, Chief Operating Officer på Norrsken.

Coop etablerar en extern innovationsplattform som ska möjliggöra för entreprenörer att få kapital och möjlighet att testa sina affärsidéer skarpt i Coops verksamhet. Första partner till innovationsplattformen blir Norrsken Foundation.

Den externa innovationsplattformen är ett led i Coops omorganisation för att stödja företagets digitaliseringsresa. Utöver ett innovationsteam kommer plattformen på sikt att bestå av flertalet strategiska partners och entreprenörer som tillsammans tar fram och testar nya innovationer. Coop ska stötta entreprenörer i olika skeden med mentorskap, kapital, delning av data likväl som med tillgång till Coops kanaler.

Den första strategiska partnern till plattformen är den Stockholms-baserade stiftelsen Norrsken Foundation, som har ett tydligt fokus på hållbarhet. Tillsammans ska Coop och Norrsken bland annat skapa ett skräddarsytt pilotprogram för entreprenörer inom food tech och detaljhandel med hållbarhet som ledstjärna.

”Coop är väldigt glada över att knyta Norrsken till oss som första partner till vår innovationsplattform. Tillsammans med Norrsken ska vi hjälpa entreprenörer att förverkliga sina affärsidéer och bygga sina företag samtidigt som innovationerna kommer våra medlemmar och kunder till godo”, säger Magnus Johansson, VD Coop Sverige AB.

Som ett första steg i samarbetet går Coop in som sponsor till Norrskens Impact Week 16-19 september, där Coop lyfter fram ett antal matinnovatörer och entreprenörer samt säkrar att deltagarna får hälsosam hållbar mat i samband med evenemanget.

”Vi är oerhört stolta över vårt partnerskap med Coop. Mat är otroligt spännande just nu och ett område där konsumenterna själva kan ta tydlig ställning i vardagen genom att göra hållbara val. Från Norrskens sida ser vi hur det kokar inom hela food tech-segmentet, med spännande startups inom allt från produktion via distribution till återvinning”, säger Funda Sezgi, Chief Operating Officer på Norrsken.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Paulig investerar i klimatanpassat vete

Pauligs riskkapitalgren PINC investerar i svenska agtech-företaget OlsAro, som utvecklar vetesorter motståndskraftiga mot klimatförändringar.
olsaro

Fotografera dina matrester och få receptförslag i mobilen

Compass Groups nya webbapp Unwaste Yourself använder AI för att omvandla överblivna matrester och råvaror till nya måltider.
Unwaste Yourself AI-lösning steg för steg

EU beslutar om åtgärder för att bekämpa honungsfusk

Biodlarna välkomnar EU:s beslut att uppdatera kraven på konsumentinformation för honung.
av4r5856-scaled

Svensk eko-export tar sikte på Storbritannien

Organic Sweden startar projektet Organic Export UK, som ska öka Sveriges export av ekologiska livsmedel till Storbritannien.
Skärmavbild 2024-04-15 kl. 09.52.24