Nordic Choice Hotels och Lidl samarbetar kring rekrytering

PUBLICERAD: 23 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Vernes Popara, distriktschef på Lidl i Malmö, och Jens Lyckman, VD på Clarion Hotel Malmö Live.

Nordic Choice Hotels ingår ett branschöverskridande samarbete med Lidl Sverige för att hjälpa varslade medarbetare till ny försörjning. Syftet är också att tillfälligt stärka upp Lidls personalstyrka för att säkerställa butikernas öppethållande och en fungerande varuförsörjning.

För cirka två veckor sedan kontaktade Vernes Popara, distriktschef på Lidl i Malmö, Clarion Hotel Malmö Live för att presentera ett samarbete. Han hade ett akut behov av personal och ville samtidigt hjälpa till efter att hotellets VD, Jens Lyckman, hade berättat om kommande varsel.

”Jag såg Jens på TV och tänkte att Nordic Choice Hotels har den bästa personalen, och ville gärna sträcka ut en hand för att hjälpa till. Vi behöver hjälp med allt från att packa upp varor, till att ta emot leveranser, samt ge service till alla kunder som är på plats i våra butiker”, säger Vernes Popara.

Initiativet resulterade i ett branschöverskridande samarbete, som innebär att samtliga varslade hos Nordic Choice Hotels nu har möjlighet att söka jobb hos Lidl. Rekryteringen startar omgående via det digitala verktyget Next u. Processen är CV-lös och de sökande kommer att erbjudas tidsbegränsade anställningsavtal med varierad anställningsgrad.

”De brutala effekterna av coronakrisen kom snabbt och skoningslöst. På kort tid har vi gått från en personalbrist de kommande fem åren på 45 000 medarbetare till att behöva varsla 4 500 av våra kollegor i Sverige. I detta läge är det oerhört skönt med snabbtänkta och flexibla företag som Lidl, som snabbt såg en möjlighet till samarbete. Det här är oerhört bra för alla parter och det ska bli oerhört spännande att följa hur det utvecklas”, säger Tina Tropp Jerresand, acting vice president People & Culture Nordic Choice Hotels.

Helene Erlingsjö är HR-direktör på Lidl Sverige:

”Vi befinner oss i en extrem situation och måste göra allt vi kan för att säkra upp en trygg tillgång på mat, så att kunderna kan hitta det som behövs för att vardagen ska fungera. Det är också otroligt viktigt för hela samhället att i största möjliga mån hjälpa de människor som är friska att ha ett jobb att gå till. Det innebär att vi får tänka nytt och se till de möjligheter som uppstår. Samarbetet med Nordic Choice Hotels är en unik lösning och ett fint exempel på hur vi i kristider kan hjälpa varandra, även över branschgränser.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58