Hållbar Livsmedelskedja, WWF och Nielsen har granskat försäljningen av hållbarhetscertifierad mat. Resultatet visar att försäljningen ökar, men andelen ekologiskt certifierade varor minskar. Foto: Pixabay

Miljömärkta varor minskar sin försäljningsandel

14 maj, 2020

Försäljningen av miljömärkta varor ökar, men inte lika snabbt som marknaden i sin helhet. Det visar en ny rapport från Hållbar Livsmedelskedja, Nielsen och Världsnaturfonden WWF.

Totalt sett har andelen certifierade produkter minskat från 11,8 procent till 11,3 procent av försäljningsvärdet mellan 2017 och 2019. Störst förändring står de ekologiskt certifierade produkterna för, här har andelen minskat från 6,7 procent till 6,4 procent.

Det finns dock positiva signaler: märkningarna MSC, ASC och Rainforest Alliance ökar i försäljningsvärde och i andel artiklar inom sina respektive kategorier, men inte tillräckligt mycket för att väga upp nedgången i det ekologiska sortimentet.

Rapporten visar även en positiv utveckling för Fairtrade, som har vänt en nedåtgående trend. Svenskt Sigill Klimatcertifierad och Svenskt Sigill Naturbete utgör en mycket liten del av andelen certifierade produkter.

Utvecklingen skiljer sig mellan olika kategorier. För kött/chark/ägg och mjölkbaserade produkter minskar andelen av certifierade varor. Kategorier som däremot ökar sin andel certifierade produkter är frukt och grönt, kaffe/te/kakao samt sjömat, där den sistnämnda kategorin har störst andel certifierat.

Den nya rapporten är utvecklad av analysföretaget Nielsen i samverkan med WWF och initiativet Hållbar Livsmedelskedja, och är första gången som företag i den svenska livsmedelskedjan undersökt trenden för försäljningen av certifierade produkter.

”Syftet är att göra det enklare för livsmedelsföretag och handel att sätta mål och följa upp sitt utbud av mer hållbara produkter, en metod som vi har goda erfarenheter av. 2011 satte vi 100 procent certifierat kaffe som mål och idag är hela Löfbergs sortiment certifierat, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

”När det gäller kaffe, har både försäljningen och andelen hållbara produkter ökat. Det handlar bland annat om en positiv utveckling för Rainforest Alliance och Fairtrade, vilket är glädjande.

Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ med fokus på att öka omställningstakten till en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion. Initiativet har 15 företagsmedlemmar och koordineras av WWF.

Medlemmarna är Arla Foods Sverige, Axfood, Coop Sverige, Fazer, HKScan, Ica Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Martin & Servera, Orkla Foods Sverige, Paulig, Polarbröd, Pågen, Tetra Pak och Unilever.

För att läsa hela rapporten, kontakta

Relaterade