Midsona expanderar inom växtbaserade köttalternativ

2 december, 2020

Midsona stärker produktionen av växtbaserade köttalternativ genom att investera cirka 45 miljoner kronor i sin spanska fabrik i Castellcir.

”Investeringen innebär att vi kan öka produktionskapaciteten väsentligt och bredda produktutbudet mot mer avancerade produkter. Vi har letat förvärv i segmentet växtbaserade köttalternativ, men transaktionsmultiplarna har varit mycket höga och vi har därför valt att investera i vår befintliga tillverkningsenhet i Castellcir. Den har mycket goda förutsättningar med stark kompetens inom produktutveckling och ett passande geografiskt läge för expansion i Tyskland och Frankrike”, säger Peter Åsberg, koncernchef i Midsona.

Han räknar med att investeringen på sikt minst kommer att fördubbla koncernens omsättning inom växtbaserade köttalternativ, till cirka 300 miljoner kronor.

”Ett förvärv med motsvarande omsättning hade varit betydligt dyrare än de cirka 45 miljoner kronor som vi nu investerar.”

Tillverkningsenheten i Castellcir beräknas vara i drift mot slutet av 2021 efter genomförd investering. Enheten kommer att vara Midsona-koncernens hub för växtbaserade köttalternativ och förse koncernens samtliga divisioner med produkter med ökad kapacitet för tillverkning av både första och andra generationens växtbaserade alternativ, som tempeh och seitan, respektive vegetariska burgare, pastejer och köttbullar.

”Den ökade kapaciteten i vår spanska fabrik innebär att vi säkrar försörjningen av varor på lång sikt samtidigt som vi kan sänka våra kostnader. Skalfördelar och förbättrad produktionseffektivitet med ökad automatisering medför stora kostnadsbesparingar, vilket vi bedömer kommer synas redan efter första året”, säger Peter Åsberg.

Ny kapacitet ska utvecklas för tillverkning av frysta varor samt formade och bakade produkter, liksom nya typer av kartong- och plastförpackningar. Därutöver kommer det även att finnas möjlighet att på sikt utveckla och tillverka tredje generationens växtbaserade alternativ, som kyckling-, fisk- och köttliknande produkter.

Ökad försäljning och förväntade kostnadssynergier bedöms förstärka EBITDA med upp till 50 miljoner kronor tre år efter produktionsstart.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!