Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson. Foto: KG Z Fougstedt

Matsmarts försäljning ökade kraftigt 2019

10 januari, 2020

Under 2019 sålde Matsmart 5 047 ton mat som annars skulle ha slängts. Det är en ökning med 57 procent sedan året innan och med 150 procent sedan 2017.

”Minskat matsvinn är inte bara en vinst för miljön utan också för plånboken. Om inte konsumenterna gett den här maten en andra chans hade den kastats, säger nätbutiken Matsmarts VD Karl Andersson.

Enligt Matsmarts beräkningar skulle produktionen av 5 047 ton mat ge upphov till koldioxidutsläpp som motsvarar bilkörning i 6,3 miljoner mil, det vill säga drygt 1 500 varv runt jorden. Karl Andersson berättar hur man har räknat:

”Att producera ett ton mat orsakar utsläpp på cirka 1,54 ton koldioxid, enligt Naturvårdsverket. Därmed innebär minskat matsvinn på 5 047 ton en besparing på 7 772 ton koldioxid. Att köra en mil i en fem år gammal bensindriven Volvo V40 ger upphov till 0,00124 ton koldioxid per mil, enligt Bilsvar.se. Det minskade matsvinnet motsvarar därmed nästan 6,3 miljoner körda mil.

”Onödigt matsvinn är verkligen ett stort problem. Men allt fler konsumenter och producenter engagerar sig för att minska matsvinnet och tillsammans gör vi tydlig skillnad.”

Relaterade