Martin & Servera vill rädda mat med ny digital plattform

16 april, 2021

Martin & Servera Restauranghandels kunder kan sedan tidigare hjälpa till att rädda mat och minska svinnet genom att köpa från utförsäljningslistan i e-handeln. Nu blir detta möjligt också för kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor vars inköpssystem kommunicerar direkt (EDI) med Martin & Servera Restauranghandels affärssystem.

”Genom lanseringen av den nya sajten Rädda Mat breddar vi nu tillgängligheten, så att även kunder som använder andra digitala inköpskanaler än vår e-handel kan köpa varor på utförsäljning och därmed minska matsvinnet. Det känns fantastiskt bra”, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.

Via utförsäljningslistan i e-handeln, som lanserades vid halvårsskiftet 2019, har kunderna kunnat rädda varor från att slängas. Under 2020 räddades 661 ton varor från att bli svinn – en ökning med 350 procent jämfört med föregående år.

”Vi ska halvera svinnet i vår egen verksamhet till 2025 och det här är en av många åtgärder som vi gör för att nå det målet. Kunderna är med och minskar svinnet, samtidigt som de kan göra klipp på varor de ändå behöver i sin verksamhet. Det är bra både för miljön och för affärerna”, säger Kristina Ossmark.

En del av de varor som ändå blir kvar på lagerhyllan doneras till lokala välgörenhetsorganisationer. Martin & Servera har samarbeten med Stadsmissionen i Stockholm, Västerås och Umeå, Räddningsmissionen i Göteborg och Hela människan i Norrköping. Totalt donerades 81 ton varor under 2020.

Länk till Rädda Mat

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!