Liten andel av den ost som äts i Sverige är svenskproducerad

6 maj, 2022

95 procent av svenskarna äter ost men hur stor andel av osten är svenskproducerad? Svaret finns i Ostrapporten 2022, en Demoskop-undersökning om svenska folkets ostpreferenser och attityder till ost på uppdrag av Svenskmärkning.

Sverige har flest hårdostar i världen, cirka tjugo sorter, och mer än tvåhundra varianter av dessa. En majoritet i undersökningen tycker också att utbudet av svensk hårdost i butik är mycket bra, medan svensk dessertost uppges vara svårare att hitta.

3 av 5 tycker att det är viktigt att osten de köper är svensk. Ändå är endast 4 av 10 ostar som konsumeras i Sverige svenskproducerade, enligt Jordbruksverket.

”Ostrapporten visar att de flesta överskattar hur stor andel av osten vi äter som är svensk. Vi tror helt enkelt att vi äter mer svensk ost än vad vi faktiskt gör, så här finns utrymme för mejerierna att öka andelen svensk ost och för handeln att lyfta den svenska osten ytterligare”, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning AB.

Nära hälften uppger att de äter ost dagligen eller flera gånger i veckan. 6 av 10 har ett par olika favoritostar som de väljer mellan, medan 2 av 10 köper samma hårdost varje gång –endast 9 procent testar gärna olika hårdostar. Hårdosten Präst är storfavoriten, följd av Herrgård, Grevé och Hushållsost.

Hårdost toppar listan på favoritpålägg på smörgåsen och lägger man något på osten ska det gärna vara gurka eller paprika. Även om nära 6 av 10 tycker att osten är dyr, så köper man den ändå.

Det är vanligare bland yngre personer att äta ost till middag, vilket kan bero på att matostar används mer frekvent som huvudråvara bland yngre människor.

”Den svenska grillosten har fått ett rejält uppsving de senaste åren och den produceras av både små och stora mejerier. Det är roligt att många har valt att märka grillosten med Från Sverige eller Mjölk från Sverige och på så sätt gör det enkelt att välja svenskt alternativ”, säger Ulrika Ekström.

Den värsta ostmardrömmen är enligt många, inte helt otippat, att osten hyvlas till en skidbacke. Avslutningsvis gör kvinnor i högre utsträckning något med den sista ostbiten, till exempel använder den i matlagning eller river och fryser in, medan män i högre utsträckning slänger den sista delen av osten.

Ostrapporten är framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Mjölk från Sverige och Kött från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1020 intervjuer i webbpanel under perioden 11-17 januari 2022.

Ostrapporten 2022 kan laddas ner här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!