Lågt pris viktigast när svenskar handlar mat på nätet

3 juni, 2019

Lågt pris är viktigast när svenska nätmatskunder väljer leverantörer. Priset ska inte vara högre än i butik och lojaliteten med fysisk butikskedja är nästan obefintlig. Det framgår av en undersökning från YouGov på uppdrag av shoptech-företaget StrongPoint.

Lågt pris är det allra viktigaste kriteriet när svenskarna väljer nätmatsleverantör. Det uppger 39 procent av dem som idag är nätmatskunder eller har varit det tidigare. Allra viktigast är det för åldersgruppen 30-39 år, där 54 procent anser att priset är viktigast.

Undersökningen visar också att lojaliteten bland konsumenterna är låg. Endast 8 procent uppger att det är viktigt att handla från samma kedja som man normalt sett handlar hos när man handlar i fysisk butik.

”Vi är inte förvånade över resultatet om pris, utan det överensstämmer med den allmänna lågpristrenden vi sett en tid. Att lojaliteten är så låg är däremot möjligen mer förvånande och visar på en helt ny spelplan för nätmaten. Uppenbarligen kan kedjorna inte förlita sig på tidigare meriter och lojalitetsprogram, utan här är det andra saker som styr. Jag tror att vi kommer att se en helt annan konkurrens än tidigare i takt med ökad pristransparens”, kommenterar Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director på StrongPoint i Sverige.

Konsumenterna har fått svara på frågan: ”Vad anser du vara viktigast vid valet av nätmatsleverantör?” och där haft möjlighet att ange tre svarsalternativ.

Undersökningen genomfördes av YouGov i december 2018 med 1011 män och kvinnor i åldern 18-74 år.

Relaterade