Investering i agil teknik ger företag en bättre framtid

PUBLICERAD: 4 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


De akuta utmaningarna i och med Covid-19-pandemin har tvingat livsmedels- och dryckestillverkare att snabbt anpassa sig till förändrade konsumtionsförhållanden och mönster. Dessa kommer att fortsätta påverka planer och metoder när företag och konsumenter tar till sig “det nya normala”.

Företag som investerar i agil teknik så som automatisering, digitalisering och uppgraderingsprojekt är bäst rustade att möta skiftande marknadskrav med optimal flexibilitet och uthållighet.

Ny forskning från Siemens Financial Services (SFS) uppskattar att den globala investeringsutmaningen i digital transformation för livsmedels- och dryckesbranschen är över 567 miljarder dollar under de kommande fem åren.

Smarta tillverkare använder nya finansieringsmetoder, huvudsakligen från finansiärer specialiserade på tillverkningsindustrin, för att möjliggöra kommersiellt hållbara teknik- och utrustningsinvesteringar.

Siemens Financial Services (SFS) har publicerat en ny rapport med titeln Anta den nya utmaningen: Den smarta finansieringens roll i att hjälpa den globala livsmedels- och dryckesbranschen att navigera i den “nya normala” ekonomin. Detta är den andra i en rad rapporter om de investeringsutmaningar i automatisering, uppgradering och digital transformation som tillverkare står inför.

Den pandemiska krisen och dess ekonomiska efterdyningar gör vikten av att investera i agil teknik ännu mer akut. Historien visar att företag som fortsatt att investera under tidigare kriser har fått ett försprång framför sina konkurrenter. Sådana investeringar möjliggör för tillverkningsföretag att nå nivåer av driftsflexibilitet som kan hantera osäkra och volatila marknader – en flexibilitet som blir en allt viktigare konkurrensfördel när strukturer för utbud och efterfrågan, liksom arbets- och arbetskraftsmetoder, sannolikt kommer att förändras i grunden när krisen försvinner och företag och konsumenter tar till sig ”det nya normala”.

SFS har utvecklat en modell som konservativt uppskattar storleken på den investeringsutmaning som livsmedels- och dryckestillverkningsindustrin ställs inför när den försöker implementera smart fabriksteknik under femårsperioden 2020-2024.

Expertkommentatorer rekommenderar företag att diversifiera sina finansieringskällor, vårda befintliga checkkrediter och utnyttja alternativa finansieringskällor, som till exempel Smart finansiering, för att bevara befintliga kreditlinjer. Nya finansieringsmodeller, som möjliggör investering i teknik och utrustning, anpassas ofta till affärsresultat. Finansieringen integreras nära den förväntade avkastningen på investeringarna, en avkastning som levereras genom fördelarna med att uppgradera befintliga installationer och/eller införa ny digitaliserad agil teknik.

“Flexibiliteten som uppnås genom att uppgradera befintliga plattformar med ytterligare automatisering eller digitalisering kan vara en betydelsefull konkurrensfördel under den här krisen”, säger Oscar Hallberg, Nordic Product Manager, Siemens Financial Services. ”Förmågan att anpassa sig snabbt och intelligent till marknader i snabb förändring fortsätter vara centralt för företag av alla storlekar. Med expertstöd från en specialistfinansiär, möjliggör Smart finansiering hållbara investeringar baserade på tydliga önskade affärsresultat för mat- och dryckestillverkare, samt underlättar tillgången till rätt teknik och tjänster.”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035