Humble förvärvar producenter av konfektyr och bars

PUBLICERAD: 12 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Den svenska foodtech- och FMCG-koncernen Humble är marknadsledande inom sockerreducerad konfektyr i Sverige med varumärken som Pändy. Foto: Humble Group AB

Humble Group AB förvärvar tre bolag verksamma inom bland annat produktion och försäljning av proteinbars, praliner, polkagrisar och andra konfektyrer. Köpeskillingen för de tre bolagen, exklusive fastigheterna, uppgår till sammanlagt cirka 58,6 miljoner kronor.

Humble Group köper Bars Production, en legotillverkare av proteinbars, pralintillverkaren La Praline Scandinavia samt Grenna Konfektyr för en sammanlagd köpeskilling på cirka 58,6 miljoner kronor.

”Det är med stor glädje vi välkomnar alla nya entreprenörer till Humble. Samtliga Bolag har en historik av stark tillväxt och god lönsamhet, med moderna och välinvesterade produktionsanläggningar samt ytterst kompetenta team inom respektive segment”, säger Simon Petrén, VD i Humble Group AB.

”Bars Production är en etablerad aktör inom produktion av nutritionbars, vilket stärker vår position inom vertikalen för ingredienser och nutrition. Vi ser ett flertal potentiella synergier där vi kommer att kunna erbjuda våra dotterbolag tillgång till lokal in-houseproduktion av olika typer av bars, vilket framför allt kommer att innebära kostnadseffektiviseringar i leveranskedjan samt ökad beläggning hos Bars Production. Genom förvärven av La Praline Scandinavia och Grenna Konfektyr utökar vi vårt utbud av möjlig konfektyrproduktion som vi har in-house, vilket fundamentalt stärker vår förmåga att leverera framtidens FMCG.”

I samband med transaktionerna förvärvar Humble även fastigheterna som används för vissa av bolagens produktion. Den sammanlagda köpeskillingen för fastigheterna om totalt ca 26,2 miljoner kronor har erlagts kontant och Humble har ingått avtal om förvärv av ytterligare en fastighet.

Säljarna och vissa nyckelpersoner i bolagen har åtagit sig att fortsätta driva och utveckla verksamheterna under avtalade perioder efter transaktionernas genomförande.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58