HKScan tar in fisk i sortimentet

PUBLICERAD: 22 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Gårdsfisk drivs av Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles.

HKScan inleder ett historiskt partnerskap med Gårdsfisk och blir delägare i företaget. Samarbetet omfattar försäljning, distribution och produktion (fiskköttbullar) av samtliga Gårdsfisks produkter.

”Trenden är tydlig; konsumenterna önskar en mer varierad livsmedelskonsumtion. Den förändringsresa som HKScan inlett, och som samarbetet med Gårdsfisk visar på, är därför förvisso historisk för det tidigare renodlade kött- och charkföretaget HKScan, men känns samtidigt helt självklar. Framtidens HKScan är ett mångsidigt livsmedelsföretag som erbjuder våra kunder och konsumenter högkvalitativa kött-, fisk- och växtbaserade produkter från svenska gårdar”, säger Lars Appelqvist, VD i HKScan Sverige.

Gårdsfisk föder upp fisk i landbaserade cirkulära system, där fisken utfordras med en hög andel vegetabilier. Företaget klimatcertifierades enligt Svenskt Sigill 2019, som första fiskuppfödning, tilldelades Änglamarkspriset 2016, utsågs till Årets Klimatbonde 2020 och fick tidigare i höstas Livsmedelspriset 2021.

”Samarbetet med Gårdsfisk är ett bra exempel på vår strategi att växa genom partnerskap. Vi kan erbjuda en stark kommersiell plattform för visionära utvecklingsföretag vars produkter och råvaror blir en del av vårt utbud. Vår gedigna erfarenhet och starka nätverk gör det möjligt för oss att tillsammans skala upp intressanta produkter och koncept med stor potential, säger Lars Appelqvist.

Samarbetet innefattar försäljning, distribution och produktion (fiskköttbullar) av samtliga Gårdsfisks produkter. Det innebär också en möjlighet att kunna erbjuda HKScans leverantörer, de svenska gårdarna, möjlighet till diversifiering av verksamheten. Vid sidan av HKScan ansluter även investeringsbolaget Novax till ägarskaran vid sidan av befintliga ägare, såsom LRF Ventures.

”Vår vision är att erbjuda konsumenterna världens mest hållbara fisk. Samarbetet med HKScan är en viktig förutsättning för att uppnå den visionen. Det innebär att vi kan öka både vår produktionsbas, gårdarna, och distributionen av våra produkter till en bred målgrupp över hela Sverige”, säger Johan Ljungquist, Gårdsfisks VD och grundare.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035