Gårdsfisk drivs av Johan Ljungquist och Mikael Olenmark Dessalles.

HKScan tar in fisk i sortimentet

22 november, 2021

HKScan inleder ett historiskt partnerskap med Gårdsfisk och blir delägare i företaget. Samarbetet omfattar försäljning, distribution och produktion (fiskköttbullar) av samtliga Gårdsfisks produkter.

”Trenden är tydlig; konsumenterna önskar en mer varierad livsmedelskonsumtion. Den förändringsresa som HKScan inlett, och som samarbetet med Gårdsfisk visar på, är därför förvisso historisk för det tidigare renodlade kött- och charkföretaget HKScan, men känns samtidigt helt självklar. Framtidens HKScan är ett mångsidigt livsmedelsföretag som erbjuder våra kunder och konsumenter högkvalitativa kött-, fisk- och växtbaserade produkter från svenska gårdar”, säger Lars Appelqvist, VD i HKScan Sverige.

Gårdsfisk föder upp fisk i landbaserade cirkulära system, där fisken utfordras med en hög andel vegetabilier. Företaget klimatcertifierades enligt Svenskt Sigill 2019, som första fiskuppfödning, tilldelades Änglamarkspriset 2016, utsågs till Årets Klimatbonde 2020 och fick tidigare i höstas Livsmedelspriset 2021.

”Samarbetet med Gårdsfisk är ett bra exempel på vår strategi att växa genom partnerskap. Vi kan erbjuda en stark kommersiell plattform för visionära utvecklingsföretag vars produkter och råvaror blir en del av vårt utbud. Vår gedigna erfarenhet och starka nätverk gör det möjligt för oss att tillsammans skala upp intressanta produkter och koncept med stor potential, säger Lars Appelqvist.

Samarbetet innefattar försäljning, distribution och produktion (fiskköttbullar) av samtliga Gårdsfisks produkter. Det innebär också en möjlighet att kunna erbjuda HKScans leverantörer, de svenska gårdarna, möjlighet till diversifiering av verksamheten. Vid sidan av HKScan ansluter även investeringsbolaget Novax till ägarskaran vid sidan av befintliga ägare, såsom LRF Ventures.

”Vår vision är att erbjuda konsumenterna världens mest hållbara fisk. Samarbetet med HKScan är en viktig förutsättning för att uppnå den visionen. Det innebär att vi kan öka både vår produktionsbas, gårdarna, och distributionen av våra produkter till en bred målgrupp över hela Sverige”, säger Johan Ljungquist, Gårdsfisks VD och grundare.

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!