Generation Z värnar om det svenska jordbruket

25 mars, 2021

Sedan 2008 har andelen 15-24-åringar som tycker att det är viktigt att värna om jordbruket ökat från 40 procent till 69 procent. 58 procent tycker också att Sverige ska vara självförsörjande på livsmedel, bland killar är andelen 63 procent. Det visar en undersökning från Ungdomsbarometern.

”Vi har haft flera dramatiska händelser under de senaste åren, som den extrema torkan 2018 och nu pandemin, som så klart påverkar samhällets syn på självförsörjning. Det som är slående i den här undersökning är att vi ser så tydligt att särskilt den yngre generationen blir mer medveten om vår sårbarhet och att det är viktigt att värna vår egen matproduktion,” säger Isabel Moretti, VD för Svenskt Kött.

Unga fortsätter också att generellt ha en positiv syn på svensk mat. 8 av 10 unga tycker att svenska livsmedel håller högre kvalitet än importerade. Antalet unga som väljer att äta svenskproducerat i möjligaste mån har också ökat kraftigt sen 2016, från 15 procent till 40 procent. Det som unga främst associerar med hållbar mat är att maten är svensk (58%), klimatsmart (69%) och ekologisk (62%).

”Att välja svensk mat har länge varit viktigt för unga. Det handlar dels om en kvalitetssäkring, men också om att värna om miljö och klimat, varför vi samtidigt ser så höga andelar unga som också väljer klimatsmart och ekologiskt. Det ena utesluter inte det andra, utan bottnar i en vilja och drivkraft att, på alla möjliga sätt, göra skillnad, säger Sara Fröhling Lind, projektledare och expert på konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern.

Den digitala enkätundersökningen genomfördes 6 oktober – 5 november 2020 med 1 128 ungdomar mellan 15 och 24 år.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!