Fazer ingår partnerskap med foodtech-bolaget Solar Foods

PUBLICERAD: 20 september 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Fazer har ingått ett avtal om strategiskt partnerskap med Solar Foods, ett finländskt start up-bolag inom foodtech, som har utvecklat det koldioxidneutrala proteinet Solein, som kan tillverkas oberoende av jordmån, marktillgång, väder och klimat.

Rent praktiskt innebär partnerskapet att Fazer kommer att forska kring Solein och dess användning i olika sorters mat. Proteinet testas grundligt för att säkerheten ska kunna garanteras och behöver tillstånd av Efsa för att få användas i livsmedel.

“Fazer tror starkt på öppen innovation och tvärvetenskapligt samarbete för att skapa hållbara lösningar med samhällelig betydelse. Hållbar mat och näring ligger högt på Fazers forskningsagenda och vi vill vara en innovativ trendskapare inom mat. Vårt långa arv erbjuder oss den grund som krävs för att man skall kunna anamma djärva innovationer. Partnerskapet med Solar Foods är ett fantastiskt exempel på hållbar innovation, som därtill främjar Fazers möjligheter att uppnå vårt centrala hållbarhetsmål om 50 procent mindre utsläpp fram till 2030”, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Partnerskapet kompletteras av ett finansieringsavtal, som utgör en del av den nyligen avslutade finansieringsomgången, där Solar Foods samlade in totalt 3,5 miljoner euro för att fortsätta utvecklingen och kommersialiseringen av proteinet. Utöver Fazer deltog Holdix Oy AB, Turret Oy AB och Lifeline Ventures i finansieringsomgången.

”Det ska bli spännande att nu kunna arbeta vidare och vi hoppas kunna lära oss av Fazers omfattande erfarenhet i att skapa och erbjuda kunderna nya matupplevelser”, säger Pasi Vainikka, VD och en av Solar Foods grundare.

I början av september tilldelades Solar Foods det prestigefyllda designpriset Index Award. Priset, som finansieras av den danska staten, delas ut till initiativet med den största positiva inverkan på miljön och som ger de bästa förutsättningarna att förbättra människors liv.

Läs mer om Solar Foods och Solein här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Arlas nya jordbrukschef i Sverige

Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. Hon tillträder efter sommaren.
Frida Carlsson

Saveggy tar in 20 miljoner från investerare

Saveggy har utvecklat en ätbar växtbaserad beläggning som ersätter plasten på gurka. Nu siktar bolaget på lansering i industriell skala.
bd40b94b513bbcc2_org

Kockens upphör som bolag – blir en del av Culinar

Sveriges Stärkelseproducenter Förening har beslutat att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB.
B7025175

Ny rapport: Större kaka men mindre bit

Idag går cirka 13 procent av hushållens utgifter till livsmedel, vilket kan jämföras med 44 procent i början av 1900-talet.
Skärmavbild 2024-04-18 kl. 08.29.58