Etiketten håller frukten vid liv i upp till fjorton dagar längre.

Etiketten ökar hållbarheten på frukt med femtio procent

6 mars, 2019

Den här lilla etiketten, eller ”stickern” som sitter på frukten, sägs kunna öka hållbarheten/färskheten med upp till fjorton dagar. Den är framtagen av ett start-up företag i USA.

Stixfresh är en etikett som appliceras direkt på frukt som genererar etylengas under mognaden. Etiketten har en beläggning bestående av bivax och joniserad natriumklorid och ska leva upp till GRAS (Generally Recognised As Safe) kraven från US Food and Drug Administration.

Bakom den här lösningen står Zhafri Zainudin, en uppfinnare från Malaysia. Han träffade medgrundaren Moody Soliman på en industrikonferens i Dubai och de kom överens om att satsa på en lansering. Stixfresh har sin bas i Seattle.

Formuleringen på etiketten skapar ett skyddande lager runt frukten, ett lager som enligt externa studier saktar ner mognadshastigheten hos ett stort urval frukter med femtio procent. Det är något som kan vara värdefullt inte minst för frukter som transporteras långa sträckor.

Ursprungligen togs den fram för mango, men ganska snabbt såg man potentialen även för äpplen, päron, kiwi, avocado, apelsiner och andra citrusfrukter. Etiketten kan utan problem ätas, om man skulle missa att den sitter på frukten och tugga i sig den.

För närvarande genomför Stixfresh en crowfunding kampanj för att ge konsumenter en första möjlighet att testa produkten och bidra med kapital. I planerna för framtiden finns att utveckla mindre etiketter för produkter med mjukare skal, till exempel bär och grönsaker.

Informationen kommer från AIPIA, Active and Intelligent Packaging Association.

Relaterade