Olivoljeflaskan Olivery är tillverkad i svart glas som endast släpper igenom violett och infrarött ljus, vilket ger olja extra lång livslängd, även om flaskan förvaras i dagsljus.

Den smarta olivoljeflaskan talar om när den behöver fyllas på

16 april, 2019

Det israeliska innovationsföretaget Olivery har utvecklat en smart påfyllningsflaska för olivolja, som ger oljan extra lång hållbarhet och som talar om när den behöver fyllas på!

Olivery-flaskan är tillverkad i glas och har utvecklats i samarbete med ingenjörsbyrån Miron, belägen i Schweiz. Mirons experter hjälpte Olivery att hitta en speciell typ av mörkt glas, som stänger ute ljus i de flesta färger. Det svarta glaset i flaskan släpper endast igenom violett och infrarött ljus, vilka saktar ner olivoljans naturliga nedbrytningsprocess. Oljeflaskan kan stå framme i dagsljus och enligt Olivery har olivoljan en livslängd på upp till sex månader, innan den smakmässigt påverkas.

En svart flaska gör det förstås svårt att se innehållet – och därför har man försett Olivery-flaskan med en smart sensor i flaskans botten. Sensorn känner av när oljan håller på att ta slut. När 80 procent av oljan i flaskan är förbrukad, lyser en LED-lampa med rött ljus och talar om att det är dags för påfyllning. I sensorn finns också ett chip med Bluetooth, som är kopplat till en app i handhavarens smarta mobil, vilket gör att konsumenten direkt kan beställa en omgång ny olivolja från Olivery…

Även när det gäller refill-processen har Olivery tänkt till en extra gång. I stället för att leverera den nya olivoljan i en flaska, fyller man refilloljan i en specialutvecklad plastpåse, som ligger platt i en liten kartonglåda. Refilloljan skickas med vanlig post och lådan är inte är större än att den kan levereras direkt i konsumentens brevlåda.

Olivoljan i Olivery-konceptet är enligt företaget av hög kvalitet.
”Vår extra jungfruliga olja är gjord av kallpressade oliver från Puglia i södra Italien, där de skördas i det vackra naturreservatet Gargano National Park”, säger Olivery.

Olivery-konceptet är än så länge i sin linda och företaget försöker via gräsrotsplattformen Kickstarter få ihop ekonomiska medel så man kan producera sina första tusen flaskor. Enligt Olivery kan bidragsgivare via Kickstarter få ett ”start-kit” för ett reducerat pris som tack och i dagsläget säger Olivery att man kan leverera flaskor och refillpåsar till konsumenter i Europa, USA och Kanada.

 

Relaterade