Dalsspira mejeri och Sibylla har inlett ett samarbete, som innebär att Dalsspira kommer att producera grillosten till Sibyllas nylanserade svenska grillostburgare.
Grillosten kommer att ingå i en av Sibyllas rikstäckande menyer och samarbetets omfattning förväntas uppgå till en årsvolym på cirka 20 ton grillost. Det kan jämföras med Dalsspira mejeris totala försäljning av grillost, som uppgick till cirka 35 ton under 2020.
”Vi är väldigt glada att ha fått förtroendet att leverera grillosten till Sibylla och ser samarbetet som strategiskt viktigt för att stärka Dalsspiras position på den svenska grillostmarknaden”, säger Dalsspiras VD Malin Jakobsson.
Sibylla är en franchisekedja, vilket innebär att de cirka 146 restaurangerna runt om i landet drivs av enskilda företagare. För Sibyllakedjan fyller Dalsspiras lokalproducerade produkter en viktig roll.
”Vi ser fram emot samarbetet med Dalsspira och är glada över möjligheten att utveckla vårt Gott utan kött-segment”, säger Urban Lithell, försäljningschef på Sibylla.