Coop presenterar den digitala assistenten Cooper

17 juni, 2020

Med plattformen Testlabbet vill Coop sätta fokus på innovativa digitala tjänster som utvecklas inom bolaget och göra dem tillgängliga. Den första nya tjänsten som presenteras är kommunikationsplattformen Cooper.

Coops nya digitala assistent Cooper tar hjälp av AI-teknologi för att möta kundens behov. Till en början kan Cooper svara på frågor inom ett stort antal ämnen relaterade till Coops verksamhet, till exempel medlemsfrågor, ge receptförslag eller hur man handlar online. Allt eftersom kunder ställer fler frågor och Coopers interaktioner med användare ökar så breddas assistentens förståelse. En fråga som Cooper inte kan svara på ena dagen resulterar oftast i ett svar dagen efter om samma fråga ställs. Vecka för vecka ökas komplexiteten som den digitala assistenten kan hantera, där svårare problem och frågor kan lösas allt eftersom. Cooper kommer även att lösa andra uppgifter framöver, då fler färdigheter utöver att svara på frågor kommer att adderas.

”Det här är en unik kommunikationsplattform som bygger på konversationsbaserad AI. Med Cooper som bas har vi möjlighet att steg för steg bygga på och addera fler digitala tjänster. Cooper är det första steget i vår digitala kundresa, där målsättningen är att erbjuda Sveriges bästa kundupplevelse”, säger Amer Mohammed, affärsområdeschef Digital.

Inom ramen för Testlabbet kommer Coop att presentera nya tjänster, som testas i mindre skala för att se ifall lösningen tillför nytta och bör fortsätta utvecklas eller om större modifieringar behövs. Testlabbet kommer även att söka efter frivilliga som vill vara först med att testa de senaste digitala innovationerna inom dagligvaruhandeln och vara en viktig del av utvecklingen. När man ser Testlabbets logotyp i Coops butiker eller digitala kanaler ska man bli uppmärksam på att en ny digital tjänst är under utveckling och att man som användare kan påverka processen.

”Coop vill förändra branschen genom att utveckla digitala lösningar som underlättar för våra medlemmar och kunder. För att vara i framkant behöver vi vara snabba som utvecklare och våga testa olika lösningar för att se om de tillför nytta. Testlabbet gör det möjligt för oss att samla all utveckling som görs för att hjälpa våra kunder att skapa matglädje i vardagen”, säger Amer Mohammed.

Cooper finns till att börja med nere i vänstra hörnet på www.coop.se.

 

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!