Coop har undersökt svenskens syn på vegetarisk matlagning

PUBLICERAD: 30 september 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Inför den vegetariska världsdagen den 1 oktober har Copps Matometer undersökt svenskarnas relation till vegetarisk mat. Undersökningen visar att kvinnor, yngre, och boende i singelhushåll i större utsträckning tycker att det är enkelt att laga vegetariskt och att internet är den primära källan för inspiration.

Enligt undersökningen tycker nära hälften, 47 procent, att det är enkelt att laga vegetariska måltider, men i åldern 16-25 tycker hela 60 procent att det är enkelt. Mer än varannan kvinna tycker att det är enkelt att laga vegetariskt, medan två av tio män tycker att det är svårt. Närmare 40 procent av männen lagar inte vegetariskt överhuvud taget. I Stockholm och övre Norrland tycker fler än hälften av de svarande att det är enkelt att laga vegetariska måltider.

De primära källorna för vegetarisk inspiration är internet (43 procent) samt tips från vänner och familj, (33 procent). Den yngre målgruppen är de som i första hand vänder sig till internet och vänner för tips. I samma grupp angav 16 procent att influencers och bloggare var en stor inspirationskälla. Bland kvinnor var samma siffra tio procent. Matlagningstidningar uppskattas i störst utsträckning av tillfrågade i åldern 66-75 år (26 procent) och de som i störst utsträckning förlitar sig på recept från matkassar är i åldern 36-45 (10 procent).

Matometerns undersökning visar även att singlar är de som i högre utsträckning komponerar egna vegetariska rätter. 

Slutsatser från undersökningen:

  • 47% av svenskarna tycker att det är enkelt att laga vegetariska måltider, i åldern 16-25 tycker 60% att det är enkelt.
  • 20% av männen tycker att det är svårt att laga vegetarisk mat.
  • I Stockholm och övre Norrland tycker mer än varannan tillfrågad att det är enkelt. 
  • När svensken söker inspiration för att laga nya vegetariska rätter är internet den primära källan (43%,) följt av tips från vänner och familj (33%). 28% komponerar nya rätter själv och 20% inspireras av kokböcker.
  • Influencers och bloggare är en inspirationskälla främst för den yngre målgruppen (16%), och för kvinnor (10%).

Coops Matometer har med hjälp av demoskop samlat in svar från 1.048 svenskar.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Premiär för årets första frilandsodlade färskpotatis

Årets första färskpotatis grävdes upp på Bjärehalvön den 29 april i samband med Svensk Potatis årliga event.
Burlap sack and 10% Discount isolated on white background

Nu upphävs högriskområdet för fågelinfluensa

Jordbruksverket upphäver restriktionerna för alla fjäderfän och fåglar som hålls för privat eller kommersiellt bruk.
Jordbruksverket. Ella Sigvardsson. Foto Anna Hållams / Jordbruksverket

Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn

Lidl inleder ett samarbete med den ideella föreningen Ätbart för att kunna omfördela mat från fler butiker till matbanker runt om i landet.
6a4684f8-f014-4d06-bab0-2fc38618ce05

Poppels lanserar öl bryggt på åkerböna

Poppels Bryggeri lanserar Sveriges första öl bryggt på åkerböna, i samarbete med Viking Malt.
Daniel Granath 4