Brödtermometern: Okunskap om hälsosam och klimatsmart mat

22 januari, 2021

Att fullkorn är den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa allra mest är inte etablerat i Sverige. Inte heller att bröd och andra spannmålsprodukter är något av det mest klimatsmarta vi kan äta. Samtidigt visar opinionsundersökningen Brödtermometern att färre oroar sig för vad de äter och att trenden att färre äter lågkolhydratkost fortsätter.

På frågan: ”Tänk dig att du skulle ändra dina kostvanor för att må bättre och därför försöka äta mer hälsosamt, på vilket sätt skulle du lägga om din kost?” svarar 46 procent att de vill äta mer fullkorn och fibrer. Men – samtidigt vill 56 procent av dessa äta mindre kolhydrater och 31 procent mindre gluten.

Fullkorn finns bara i spannmål, som också är en våra största källor till kolhydrater. Kolhydrater är, liksom fett, väldigt mångskiftande och kan vara allt från blodsockerhöjande sockerarter till hela korn, som förebygger våra stora levnadsvanesjukdomar.

På frågan ”Hur stor andel av befolkningen tror du är glutenintolerant?” är svaret 17 procent. 6 procent tror sig själva vara glutenintoleranta. Glutenintolerans, eller celiaki, är en autoimmun sjukdom som 1 – 3 procent av befolkningen beräknas lida av.

”Det är helt uppenbart att okunskapen om sambandet mellan kolhydrater, spannmål, fullkorn och gluten lever kvar, säger Maria Sitell, talesperson och leg dietist på Brödinstitutet.

En annan okunskap gäller brödets klimatfördelar. På frågan: ”Kommer du, på grund av klimatförändringarna, att förändra dina matval genom att äta mer eller mindre av något av följande?” ligger frukt och grönt högst med 30 procent, därefter följer baljväxter med 26 procent. Bröd vill 5 procent äta mer av och 19 procent mindre av för klimatets skull. Bröd och baljväxter har lika låga utsläpp av CO2-ekvivalenter, medan frukt och grönt har högre.

Brödtermometern, nu inne på sitt nionde år, har genomförts av United Minds på uppdrag av Brödinstitutet. 1 012 intervjuer genomfördes bland svensk allmänhet i åldrarna 18 – 80 år under oktober och november 2020.

Undersökningen samt en inspelning av webbinariet den 20 januari, där den presenterades, finns här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!