Avstannad vegetarisk trend i Matrapporten 2021

16 juni, 2021

2021 är året då det vegetariska ätandet minskar för första gången sedan Matrapportens start för 10 år sedan. Det framgår av kommunikationsbyrån Food & Friends senaste undersökning om svenskarnas matvanor.

I förra årets Matrapport konstaterade Food & Friends att pandemin har gjort stora avtryck i hur svenskarna äter, handlar och konsumerar mat. Avtrycken fortsätter även i år med några tydliga nya tendenser.

66 procent uppger att de oftare kommer att bjuda hem vänner på middag efter Corona-pandemin, än vad de gjorde innan. 25 procent av svenskarna svarar att de är mycket intresserade av mat och matlagning och 33 procent uppger att de har ökat sitt sökande efter matinspiration under Corona-pandemin. 80 procent av svenska folket ser sig som allätare och bara 3 procent definierar sig som vegetarianer. 65 procent kommer att äta som vanligt under 2021 och bara 20 procent vill minska sin konsumtion av nöt- och griskött. 3 procent svarar att de kommer att bli vegetarianer och lika många att de kommer att äta mer kött under året.

42 procent äter kött, fisk och/eller kyckling minst 5 gånger i veckan och 19 procent uppger att de aldrig äter vegetariskt. Den vanligaste skälet till att äta vegetariskt är att det är hälsosamt, följt av att det är bättre för miljön.

Det allra viktigaste kriteriet när svensken ska välja sin middagsmat är att det är gott.

Som vanligt har Food & Friends även tagit fram topplistor över svenskarna populäraste rätter. Spagetti med köttfärssås behåller topplaceringen bland vardagsrätterna, följt av kyckling, som har gått om pastarätter på andraplatsen. De tio vanligaste rätterna står för 55 procent av alla vardagsrätter.

Bland de populäraste helgrätterna står tacos som vinnare även i år, följt av pizza, som har gått om både kyckling och biff på andraplatsen. Ny på listan är pasta som har tagit sig in på en sjätteplats. De tio vanligaste rätterna står för 60 procent av alla helgrätter.

Vegotoppen har fått en ny etta, nämligen pasta med sås, som har avancerat från en tredjeplats och gått om både grönsakssoppa och sallad.

Årets absoluta trendrätt är poké bowl, på andra plats kommer pasta och på tredje sushi.

Matrapporten 2021 kan laddas ner här

Relaterade

Häng med i Livsmedelsbranschen!
Få vårt nyhetsbrev som kommer ut
minst en gång i veckan GRATIS! 

Registrera dig, klicka här!